5 kleine aanpassingen aan de website die de conversie verhogen

Een vraag die menig marketeer bezig houdt is hoe verschillende elementen op de website, denk aan lettertype, kleurgebruik en buttons, kunnen bijdragen aan het verhogen van de conversie. Vragen als: welk lettertype kan ik het beste gebruiken en welke kleur kan het beste mijn call-to-action button zijn, zijn vragen die velen onder ons bezighouden om de conversie te verhogen.
De uitkomst? A/B testing. Helaas is dit vrij prijzig en tijdrovend. Zo nu en dan worden er wel eens wat A/B testjes gepubliceerd. Zo ook deze van Digitalmarketer, die vrij uitgebreid is. Zij hebben aan de hand van duizenden testen verschillende onderdelen van de website onder de virtuele loep genomen.
De bevindingen van de A/B testing:

1. keuze lettertype en grote van een website

lettertype keuze website

Het beste is gebruik te maken van een Sans serif font. Deze vergroten niet alleen de ‘readability’ , maar ook de conversie tot wel 30%.
Voor diegene die niet bekend zijn met de Sans serif font: het zijn lettertypes zonder de ‘voetjes’ aan de onderkant.
Het beste is om te kiezen voor Arial met een lettertype van 12pt of groter.

2. De beste achtergrond kleur voor een website

beste achtergrond kleur voor een website

Een andere grote vraag is welke achtergrond kleur kan ik het beste gebruiken. Na verschillende tests bleek dat ‘Robin’s egg blue’ voor de grootste stijging in de conversie zorgde. Met Robin’s egg blue (hex= 64,95,ed) werd er een stijging van maar liefst 31% in de conversie waargenomen. Naast deze achtergrond werkten witte en grijzen achtergronden ook erg goed.
De theorie hierachter is dat de kleuren blauw en bruin een mate van vertrouwen uitstralen. Dit is bijvoorbeeld ook de reden waarom veel nieuws gebruik maken van blauwe en/of bruine achtergronden.

3. Tabel grote

de optimale tabel grote voor een website

Hoewel het aantrekkelijk lijkt om tabellen zo breed mogelijk te maken, blijken juist tabellen met een grote van 700px het meest optimaal zijn. Een tabel met een grote van 700px zorgt voor 19% meer conversie dan bijvoorbeeld een tabel van 800px.

4. Hoe groot moet mijn header zijn?

Deze is vrij simpel: Alhoewel het vaak mooi en professioneel uitziet, het hebben van een grote header is niet bevorderend voor de conversie. Resultaten tonen dan ook aan dat ze bijna in alle gevallen zorgden voor een daling in de conversie.

5. De beste Call-to-action button

de beste call-to-action button

Zoals je ziet beschikt deze ‘lelijke’ call-to-action button uit 5 onderdelen: de oranje ‘add to cart’ button, de rode rand om de button, de hyperlink met ‘add to cart’, de verlaagde prijs en de betaalwijze.
Uit onderzoek blijkt dat deze button voor een conversie verhoging van maar liefst 300% kan zorgen.

 

Geschreven door: Robin Sluysmans
Originele bron: Digitalmarketer

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.