5 Tips om in 2019 hoger te scoren in Google

zoekmachine optimalisatie 2019
Jaja, het jaar 2019 is alweer begonnen. Tijd om aan de slag te gaan! Dit jaar vinden er diverse ontwikkelingen plaats op het gebied van online marketing. In deze blog gaan wij een verdiepingsslag maken op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO). Wij zullen enkele punten uitlichten die een belangrijke rol zullen spelen om in 2019 hoger te scoren in Google.

SEO in de basis

Het algoritme van Google is streng met betrekking tot het tonen van de juiste zoekresultaten. Het doel van Google is om de beste antwoorden te tonen (zoekresultaten), die zo specifiek mogelijk antwoord geven op de vragen van bezoekers (zoekopdracht). Heeft jouw zoekresultaat daadwerkelijk toegevoegde waarde voor de (be)zoeker?

Voor SEO zijn er elementen die in de basis altijd goed moeten zijn op de website, zoals:

  • Juiste kopteksten;
  • Technische gezondheid;
  • Optimale pagespeed;
  • Kwalitatieve content;

Omdat het zoekgedrag van mensen verandert, zijn er naast deze basis SEO elementen ook andere ontwikkelingen die de online vindbaarheid in Google verbeteren. In deze blog zullen wij enkele punten bespreken.

1. User experience

Voor Google staat altijd de bezoeker centraal. Oftewel, jij als aanbieder moet voor een ultieme gebruikerservaring zorgen, ook wel user experience genoemd. Hierbij spelen o.a. de navigatiestructuur en pagespeed een belangrijke rol. Dit geldt zowel voor de desktop als de mobiele gebruikers.

De focus zal komende jaren ook steeds meer op mobiel gebruik gericht zijn. Mobiel gebruik stijgt ieder jaar weer, dus het is van uiterst belang dat jouw website ook voor mobiel is geoptimaliseerd. Zeker op gebied van navigatie, content, pagespeed en dynamische elementen. Vorig jaar werd bijvoorbeeld de Mobile First Index aangekondigd. Dit houdt in dat Google eerst de content van je mobiele webpagina’s gebruikt om te indexeren. Niet alle ondernemingen hebben een aparte mobiele website, dus hierbij kijkt Google naar de desktop variant.

Tip 1: Bekijk je eigen website eens op je mobiel. Wat is goed leesbaar, kun je makkelijk doorklikken en hoe ervaar jezelf de gebruikersvriendelijkheid?

2. Het E-A-T principe

Het E-A-T principe staat voor Expertise, Authority en Trust. Sinds vorig jaar is dit een belangrijke pijler geworden voor Google. Het is bepalend voor de ranking van de zoekwoorden. Google vindt het belangrijk dat gebruikers exact vinden wat ze nodig hebben. De ‘Expertise’ kan bijvoorbeeld geclaimd worden door bij nieuwsberichten/blogs een auteur te plaatsen. De ‘Authority’ kan geclaimd worden door kwalitatief hoogwaardige content. Hoogwaardige content levert automatisch ook meer backlinks op, wat ook weer positieve invloed heeft op de ranking van jouw zoekwoorden. Echter zit er wel een addertje onder het gras. Als er in een artikel van het AD een link staat naar jouw website is dit voor gebruikers een teken dat het betrouwbaar is om de website te bezoeken. Maar ook Google ziet dit als een betrouwbare link, omdat het AD een hoge authority heeft. Een link op de website van het AD levert je dus kwalitatief betere linkbuilding op dan bij een algemene startpagina of internetforum. Ten slotte wordt onder ‘Trust” de betrouwbaarheid van een website verstaand. Denk hierbij aan de pagespeed, navigatiesctructuur, call-to-actions en natuurlijk niet te vergeten de HTTPS-verbinding.

Tip 2: Zorg voor relevante links van websites met een hoge authority waar bezoekers daadwerkelijk iets aan hebben, voeg een auteur bij elk geplaatst artikel/blog en verbeter de user experience.

3. Voice Search

Het gebruik van Voice Search stijgt in een rap tempo. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat ongeveer een derde van de dagelijkse zoekopdrachten uit spraakopdrachten bestaat. Mobiele apparaten maken deze voice search mogelijk. Voice search is makkelijk in gebruik, maar ook de opkomst van Personal Assistant Devices (Siri en Google Assistant) maken spraakopdrachten eenvoudiger.

Voice search

 

Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat ook de zoekopdrachten veranderen. Doordat mensen de zoekopdracht inspreken is de zoekopdracht vaak langer dan wanneer een mobiele gebruiker de zoekopdracht intypt. In plaats van ‘restaurant den haag’ zoeken mensen naar ‘lekker restaurant in den haag met goede recensie’.  In het aanbieden en optimaliseren van je content kan je hier rekening mee houden om zo in te spelen op deze ontwikkeling.

Tip 3: Focus niet alleen op korte zoekopdrachten, maar ook op long-tail zoekopdrachten.

4. Structured data

De zoekresultaten van Google zijn voortdurend in de ontwikkeling. Enkele jaren geleden zagen we alleen de zoekresultaten. Momenteel krijgen we veel meer resultaten te zien naast deze reguliere zoekresultaten, zoals afbeeldingen, Google Business en niet te vergeten de featured snippets. Een featured snippet is een speciale sectie in de zoekresultaten bovenaan de pagina van Google waarbij er direct antwoord gegeven wordt op de vraag.

Structured data staat voor het gestructureerd specificeren van data-elementen die aanwezig zijn op een website. Dankzij structured data kan het Google algoritme makkelijker (en sneller) de website content (en context) op waarde schatten voor de zoekende gebruikers van Google. Denk hierbij aan een AMP-carrousel, de rich-snippets (reviews) etc.

Voorbeeld:

Stel je bent op zoek naar een snel en lekker recept met kip teriyaki. Je gaat naar Google en tikt daar in “kip teriyaki recept”. Vervolgens zie je diverse zoekresultaten staan van sites met kip teriyaki recepten. Bij iedere recept op een website wordt de totale voorbereidingstijd vermeld, in dit geval “30 minuten”. Zonder structured data ziet Google ziet deze voorbereidingstijd alleen als een getal en een woord zonder inhoud of achterliggende betekenis. Als je deze voorbereidingstijd echter markeert door middel van structured data, dan verschijnt deze voorbereidingstijd bij jouw recept in het zoekresultaat.

Structured data

 

 

 

 

Het is dus van belang om in 2019 de focus te gaan leggen in structured data, omdat het niet meer enkel om zoekresultaten gaat.

Tip 4: Benut alle features van de zoekopdrachten!

5. Vergeet de andere onderdelen van Google niet

We hebben het nu de hele tijd over Google Search gehad, maar Google heeft een breder aanbod van diensten. Denk hierbij aan Google Image Search en YouTube. Vooral YouTube gaat een steeds belangrijkere rol spelen, aangezien video content nog steeds in opmars is. Men zoekt ook steeds vaker antwoorden op YouTube naast de reguliere zoekopdrachten in Google Search.

Voorbeeld:

Men is vaak op zoek naar een antwoord of oplossing. Voor veel antwoorden of oplossingen is men echter ook wel eens op zoek naar een visueel antwoord. Bijvoorbeeld: je bent aan het klussen in huis en je gaat voor het eerst zelf tegelen in de badkamer, dan zoekt men vaak naar een handige video op YouTube. Dan ziet men namelijk visueel hoe een badkamer stap voor stap betegeld wordt. Het is daarom belangrijk om in de titel en omschrijving de juiste zoekwoorden te gebruiken om bovenin de YouTube resultaten te komen met jouw video.

Tip: Optimaliseer ook je afbeeldingen en video’s voor YouTube om nog beter vindbaar te zijn in Google.

Tot slot

Bovenstaande actiepunten voor 2019 zijn gericht op de volgende aanpak: leg de focus op de bezoeker i.p.v. op de zoekwoorden.

Online marketing is een wereld die nooit stilstaat, evenals de zoekmachine Google. En… laten we zoekmachine Bing ook niet vergeten 😉 Naast bovenstaande punten verwachten wij ook dit jaar dat er geleidelijk ontwikkelingen rondom zoekmachine optimalisatie gaan komen. Hier houden we je uiteraard van op de hoogte!

Wil jij in 2019 werken aan de vindbaarheid van je website? Kom eens op de koffie bij ons en dan bespreken we samen met jou de mogelijkheden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.