4 vernieuwingen aan LinkedIn-groepen

Jochem van Loon

Het gebruik van LinkedIn stagneert al enige tijd. LinkedIn heeft daar genoeg van en steekt de handen uit de mouwen. Dit doen zij door LinkedIn-groepen te veranderen. Is dit het begin van de terugkeer?

2 nieuwe soorten groepen

LinkedIn-groepen vallen na de aanpassing onder twee soorten. De smaken zijn standaard en verborgen.

  • Standaard refereert kort gezegd naar openheid en transparantie van een groep. Groepen die onder deze soort vallen zijn in de zoekresultaten zichtbaar. Groepsleden kunnen gebruikers uit eerstegraads-connecties uitnodigen voor lidmaatschap van de groep.
  • Verborgen kenmerkt zich door het afgeschermde karakter van de groep. De groep is niet zichtbaar in de zoekresultaten. Enkel de eigenaar kan een uitnodiging sturen voor lidmaatschap van de groep.

Voor bestaande groepen geldt dat indien deze openbaar zijn, deze automatisch de vorm van standaard zullen aannemen. Subgroepen bestaan niet meer en veranderen in onafhankelijke groepen. Via de sectie groepsinformatie kan (als vervanging) naar andere groepen worden verwezen.

Zichtbaarheid en toegankelijkheid discussies

Groepsdiscussies vervallen van de radar: deze zijn niet meer zichtbaar in de zoekresultaten. Groepsdiscussies zijn enkel zichtbaar voor leden van de groep. Deelname aan een discussie is alleen weggelegd voor leden van de groep. Discussies vinden daardoor plaats in een besloten kring. Discussies kunnen zónder goedkeuring van de groepsbeheerder door leden worden gecreëerd.

Limitering spam

LinkedIn zet het vizier op scherp. De filters van LinkedIn worden aangescherpt om spam en berichten van lage toegevoegde waarde te weren. Het tabblad promoties vervalt. Promotiemateriaal vereist goedkeuring door eigenaars, beheerders en moderators. Vacatures en discussies over vacatures worden automatisch naar het tabblad vacatures verplaatst.

2 nieuwe functies

  • Bij de start van een discussie kan een afbeelding worden gekozen.
  • Door ‘@ + naam’ te typen kan via een drop-down menu een groepslid in een bericht worden vermeld.

De LinkedIn-groepen worden dus flink aangepakt. Wij denken dat het verstandig is om hiermee de groepen weer beter op de kaart te zetten en minder vol te laten stromen met spam.

Gebruik jij eigenlijk de groepen effectief en wat vind jij van deze ontwikkeling?