employer branding analyse

Esther Sietses is dé specialist op het gebied van employer branding. Ze heeft jarenlange ervaring op het gebied van employer branding bij TNO. Maar sinds begin 2019 is ze (namens SocialLane) door bedrijven in te huren om hun werkgeversimago eens grondig te analyseren. Al na een aantal weken levert ze een compleet strategisch advies voor je bedrijf. Je beschikt dan over alle informatie die je nodig hebt om je bedrijf eens goed op de kaart te zetten bij potentiële werknemers. Voor deze blog vertelde ze graag wat employer branding precies inhoudt en waar je vooral op moet letten.

De basis van employer branding

“Veel bedrijven vinden employer branding een lastig en moeilijk te vatten onderwerp. Ze weten niet precies waar ze moeten beginnen”, legt Esther uit. Toch hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn, als je maar weet waar het om draait bij employer branding, zowel intern als extern.

Je medewerkers zijn belangrijk

Goed voor je medewerkers zorgen is key. Anders blijven ze niet lang voor je werken, zetten ze nooit een stapje extra voor je én kunnen ze zich nooit positief naar buiten toe uitlaten over je bedrijf. Terwijl dat nu juist is wat je wilt. Om het belang hiervan te benadrukken citeert Esther Virgin Express-eigenaar Richard Branson: “If you take care of your employees, they will take care of your business.” Duidelijker kan niet.

Laat je bedrijf zien

“Daarnaast is het belangrijk dat bedrijven zichtbaar zijn en duidelijk naar buiten toe communiceren”, vat Esther employer branding samen. Het is niet zo zeer van belang dat je een groot publiek bereikt met je boodschap, maar wel dat je de juiste mensen bereikt. Potentiële werknemers moeten je bedrijf kennen, die moet je zien aan te spreken. Iedereen die je verder bereikt, is meegenomen voor je naamsbekendheid. En wat wil je dan vertellen? Dat is heel simpel: laat zien wat jouw bedrijf uniek maakt ten opzichte van de rest.

Simpele en kleine eerste stapjes

Al voordat je Esther inschakelt, kun je zelf voorzichtig kleine stapjes zetten op het gebied van employer branding. Dit kan al een wereld van verschil maken. Houd hierbij de kernwoorden zichtbaarheid en duidelijkheid in je achterhoofd, dan kan het bijna niet misgaan.

Zichtbaarheid

Aan je zichtbaarheid werken begint op social media. “Begin eens met het opzetten van een social-mediakanaal. Ga posten en dingen uitproberen.”, legt Esther uit. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met het voorstellen van je medewerkers. Misschien dat je eerste content niet direct mensen aanspreekt of niet de juiste mensen bereikt. “Maar als je verschillende dingen uitprobeert, komt je er vanzelf achter wat wel en niet werkt”, aldus Esther.

Duidelijke communicatie

Met duidelijkheid bedoelt Esther dat je je naar de buitenwereld moet openstellen. Je zou het ook transparantie kunnen noemen. “Op je website kun je bijvoorbeeld verhalen van je medewerkers plaatsen. Zij kunnen op deze manier aan de buitenwereld vertellen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Deze content kun je vervolgens ook via social media delen.”

Het kunnen kleine dingen zijn waaruit de bedrijfscultuur blijkt. Schroom niet om juist die dingen naar buiten te brengen. “Ik vind het leuk om dingen van een organisatie te laten zien waarvan ze zelf niet doorhebben dat het leuk en spannend is”, vertelt Esther.

De valkuilen van employer branding

“Wat ik vaak zie gebeuren is dat bedrijven de impact van social media onderschatten. Bedrijven blijven vaak de gebaande paden bewandelen en zijn bang voor het nieuwe”, legt Esther uit. Al jaren doen de bedrijven het zonder social media, dus waarom zouden ze er nu aan beginnen? Een gemiste kans natuurlijk.

“Ook gebeurt het wel dat bedrijven mij inhuren en dan uiteindelijk niets met het advies doen. Ik probeer mijn advies daarom altijd overzichtelijk te houden en in te delen met kleine stappen.” We willen natuurlijk niet dat het advies te overweldigend is, met als gevolg dat bedrijven het niet goed kunnen implementeren.

Ons traject

De analyse van je employer branding gaat volgens een heel traject dat begint bij een kennismaking. Hierin wordt ook de problematiek in kaart gebracht. “Daarna neem ik interviews af met medewerkers die al in de organisatie zitten en een functie vervullen waarvoor moeilijk te werven is. Hierdoor komt de doelgroep naar boven, waar deze te vinden is én hoe de doelgroep het beste te benaderen is.”

Op basis van dit alles maakt Esther een advies om de employer branding van je bedrijf op te gaan zetten. Deze wordt binnen een paar weken aan het bedrijf gepresenteerd. “Als het bedrijf niet precies weet hoe ze het advies op het gebied van het maken en plaatsen van content moeten implementeren, dan kunnen we ook nog helpen met het opstellen van een contentkalender.” Aan de hand daarvan weet het bedrijf dan precies wanneer ze bepaalde content moeten plaatsen.


Wil jij ook aan je employer branding werken?

Neem contact met ons op via onderstaande button.