Verandert Facebook in een digitaal winkelcentrum?

Facebook Ad Bb

Facebook verandert in een soort digitaal winkelcentrum. Het bedrijf wil een ‘koopknop’ introduceren in advertenties op de site. Op die manier hoeven gebruikers niet van de Facebookpagina’s af om een product aan te schaffen, waardoorde advertentie-inkomsten zullen stijgen. Het bedrijf verdiende dit kwartaal al 67 procent meer aan de digitale reclame dan in 2013. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf woensdagnacht heeft gepresenteerd.

Advertenties maken op Facebook een steeds groter deel uit van de berichtenstroom op de tijdlijnen van gebruikers. ‘Het is tegenwoordig zoeken naar berichten van je vrienden’, zegt Floris Kreiken, onderzoeker bij onlineburgerrechtenorganisatie Bits of Freedom. Op maat gemaakte marketing wordt almaar populairder bij adverteerders.

Het idee is nu om in de advertenties naast de ‘like-knop’ ook een ‘koopknop’ in te voegen. Dan kan een gebruiker met één klik die mooie sportschoenen aanschaffen zonder zich eerst door een wirwar van websites, bevestigingsmails en betalingsgegevens te hoeven worstelen. Voor bedrijven is de koopknop interessant, omdat die dergelijke barrières wegneemt voor consumenten. Een goudmijn dus, volgens experts, zowel voor bedrijven als voor Facebook. Vorige week werd de koopknop in de VS getest door een aantal kleine bedrijven. ‘Facebook laat zijn ware gezicht zien’, zegt Kreiken. ‘Ze gaan voor het geld en maken daar geen geheim van.’

Facebook weet straks precies wanneer een advertentie tot een aankoop leidt. Met die informatie wordt een Facebook-advertentie effectiever. De prijs kan dan omhoog. De advertentieprijs bij Facebook nam dit jaar al met 123 procent toe. Facebook heeft laten doorschemeren dat bedrijven waarschijnlijk een percentage van het aankoopbedrag moeten afstaan. Dat nadeel weegt op tegen de extra verkopen die reclame op Facebook zal opleveren.

Kreiken: ‘Het is een akelig idee. Vorige maand was er ook al dat experiment waarin Facebook mensen expres negatieve of positieve berichten liet zien om te kijken of zij dan ook positief dan wel negatief zouden gaan posten. Ze hebben dus kennelijk invloed op onze gedachten en nu nog meer op ons gedrag. Als de koopknop doorgaat, kunnen ze precies bepalen op welk moment van de dag je het vatbaarst bent voor een aanbieding. Mijn advies voor gebruikers? Tel tot tien voordat je iets doet op Facebook.’

De ontwikkelingen bij Facebook lijken gebruikers niet af te schrikken. De goede kwartaalcijfers van het bedrijf zijn mede te danken aan een toename van het aantal Facebookers. Gemiddeld 654 miljoen personen zijn dagelijks met Facebook bezig via de mobiele telefoon. Dat zijn er bijna 40 procent meer dan vorig jaar.

Twitter
Sociaal netwerk Twitter is overigens ook bezig met het introduceren van een een soortgelijke functie. Op dat netwerk werden een paar weken terug ineens advertentietweets met een ‘koop nu’-knop gesignaleerd. De knop, die nog niet overal werkt, is momenteel alleen zichtbaar via de mobiele applicatie van Twitter.

Het lijkt alsof Twitter de nieuwe functie nog aan het testen is, maar de nieuwe knop zou het einde betekenen van een lange periode waarin het sociale netwerk haar commerciële belangen vrijwel verwaarloosde. In tegenstelling tot Facebook heeft Twitter geen duidelijk verdienmodel en zouden de nieuwe advertenties een belangrijke stap in die richting kunnen zijn.