Google past per 1 november opnieuw algoritme aan

Mobile 666896 640

“Wanneer het gaat over zoeken op mobile devices, zou de gebruiker de meest relevante antwoorden moeten vinden, of het nou gaat om een app of een webpagina.” ~ Google

Na de Mobilegeddon van Google afgelopen 21 april, gaat Google per 1 november weer een stap verder om de gebruiksvriendelijkheid van websites op mobiel te verbeteren. Door het nieuwe algoritme gaat Google websites die gebruik maken van een interstitial lager ranken. Een interstitial is een popup die je hele scherm vult waardoor je niet meer de content eronder kan zien. Omdat de gebruiker nu niet meer direct relevante antwoorden ziet, accepteert Google niet meer dat apps en website dit gebruiken. Deze update zal dus een negatief effect hebben op de positie in de zoekresultaten voor de websites die hier gebruik van maken. Zie de afbeelding hieronder hoe een interstitial nu werkt, en hoe het zou moeten werken volgens Google. Google wil dat websites de interstitials vervangen voor mobielvriendelijke banners. Zo is de content direct zichtbaar voor de bezoeker.

Mobielvriendelijkheid staat hoog op de prioriteitenlijst
De verandering in algoritme past bij de huidige richting die Google opgaat. Mobielvriendelijkheid staat hoog op de prioriteitenlijst bij de zoekgigant. Uit een analyse van Google zelf bleek dat gebruikers van de zoekmachine negatieve ervaringen doorgingen doordat teksten uit de zoekresultaten niet in de daadwerkelijke pagina vertoond werden. Zulke ervaringen wil Google dus voorkomen vanaf 1 november.

De mobielvriendelijke test van Google is al aangepast aan de aangekondigde verandering. Via deze test kunnen beheerders nagaan of een website voldoet aan de gestelde normen van Google omtrent mobielvriendelijkheid.

Heb jij nog geen mobielvriendelijke website na de Google update van 21 april? Of heb je vragen over deze update? Neem dan eens contact met ons op. Wij leveren onze websites altijd mobielvriendelijk.