Guerrilla marketing tactieken top 5 van 2013

Google Analytics UTM

Guerrilla marketing is natuurlijk niks nieuws en is door de jaren heen vaak ingezet. In het tijdperk dat je wordt overladen met advertenties kan een uitgekiende guerrilla marketing actie er voor zorgen dat er een enorme buzz rondom je merk wordt gecreëerd. Vaak al met weinig middelen.

1. Shockeer het publiek

Tegenwoordig wordt het steeds lastiger om mensen te laten praten over je merk of om ze over te halen om je producten te kopen. Maar hoe krijg je de mensen over gehaald om je producten te kopen of om over je merk te praten. Shockeren. Als mensen worden geshockeerd print dit een memorie in hun geheugen.

Tijdens de lancering van Death Proof in 2007 werden er in verschillende straten in Amsterdam afgerukte nep-armen op de straat gelegd met in de hand de DVD van Death Proof. Het resultaat; duizenden mensen die foto’s gingen maken en er over gingen praten op social media.

Deathproof
Deathproof
2. Zorg ervoor dat mensen over je merk gaan praten door publieke acties

Mond-tot-mond reclame is nog altijd een krachtig marketingmiddel. Het probleem is echter hoe krijg je mensen zo ver om over je merk te gaan praten? Een publieke actie kan hieraan bijdragen. Bekijk het voorbeeld van Coca Cola:

//www.youtube.com/embed/qMOuF8oskRU

Dit waren geen acteurs en het was een enorme verrassing voor de ‘deelnemers’ aan de actie. Deze verrassing en waardering zorgde er voor dat mensen positief over het merk gingen praten. Elk merk kan een dergelijk actie realiseren, zelfs als je een online product hebt.

Het is niet zozeer wat je verkoopt, maar meer over hoe je mensen laat voelen. Zorg voor een verrassing in het openbaar die mensen achter laat met een glimlach en je bent verzekerd van exposure van je merk.

3. Word een beetje controversieel op Social Media

We kennen allemaal de kracht van social media. T-Mobile USA heeft hun social media mojo gevonden en hun CEO, John Legere, is een van de meest populaire CEO’s op Twitter.

Dit is niet doordat T-Mobile het beste draadloze netwerk in de VS is, maar meer omdat hij constant over T-Mobile praat. Legere heeft de reputatie dat hij vaak te eerlijk is en online is dit vaak nog een stukje erger. Zo heeft hij Twitter accounts verbaal aangevallen van concurrenten als AT&T, Verizon en hun bijbehorenden CEO’s. Deze krijgen worden vaak bestookt met aanbiedingen waarbij de concurrenten er slecht vanaf komen.

T Mobile
T Mobile

“normal gets you no where” en dus kan een beetje controversie je doen uitspringen tussen de rest.

4. Geef iets gratis weg

In deze tijd, de tijd van stijgende kosten van levensonderhoud, is het natuurlijk leuk als je iets gratis krijgt. Een freebie kan een glimlach op onze gezichten zetten en ons op een slechte dag opvrolijken.

Free
Free

Met het weggeven van freebies creeërt u een positieve vibe. Deze positieve vibes leiden tot gelukkige mensen en gelukkige mensen worden sneller klant.

Natuurlijk hangt het af van het type bedrijf of branche of het weggeven van een freebie mogelijk is, maar een grote kans dat dit mogelijk is.

Zo kregen bezoekers van de film Batman een gratis stukje gebak. Je denkt waarschijnlijk : “Wat heeft een stukje gebak te maken met Batman ?” Het antwoord is absoluut niets , maar dat is niet het punt.
Het punt is dat degenen die een gratis stukje gebak kregen waarschijnlijk gingen praten over Batman gedurende de dag.

5. Maak deel uit van de community

Grote multinationals worden vaak met afkeer bekeken. Dit omdat ze vaak niets terug geven. Door juist iets terug te geven is het bedrijf direct down to earth en zul je veel exposure krijgen.

Red Bull is een merk dat veel grote evenementen sponsort. Denk bijvoorbeeld aan vouwvliegtuigjes wedstrijden. Door dergelijke evenementen te sponsoren zal er over de hele wereld vanuit de verschillende communities over je merk gesproken worden.

Redbull
Redbull

Geschreven door: Robin Sluysmans