Het opbouwen en het verkrijgen van links is een essentieel onderdeel van online marketing. En dan niet alleen als er wordt gekeken naar de SEO-zijde. Daarnaast zorgt linkbuilding ervoor dat een website wordt ontdekt (click-through), er conversie wordt gegenereerd , er een relatie wordt gelegd met derden en er wordt gewerkt aan een sterker online imago.
5 tactieken voor het vergaren van links:
1) Verzamel relevante en hoogwaardige afbeeldingen en sla ze op in een database.
Een tactiek voor bedrijven die zich richten op de lange termijn. Alhoewel er voor deze tactiek wellicht een budget nodig is, denk aan het aannemen van een fotograaf of grafisch designer, verbetert deze tactiek je linkbuilding doordat andere bloggers jouw kwalitatieve afbeeldingen graag willen gebruiken.
Als je eenmaal een voorraad van hoogwaardige afbeeldingen hebt opgeslagen kan er contact worden gezocht met andere bloggers. Er zijn namelijk genoeg bloggers die unieke content kunnen gebruiken. In ruil voor de afbeelding krijg jij een link via ‘embed code’ of ‘link attribution’ van de afbeelding.
Ook is de omgedraaide strategie mogelijk. Er zijn websites die afbeeldingen van jouw gebruiken zonder permissie. Om te achterhalen of jouw afbeeldingen ook worden gebruikt zonder permissie kan je gebruik maken van tools als Google’s image search en Tineye.
2) Concurrentie-analyse.
Een van de belangrijkste vormen van linkbuilding is een concurrentieonderzoek. Met tools als:
Kunnen de belangrijkste links van de concurrenten achterhaalt worden. Maak vervolgens in een excel bestand een lijst van de top domeinen en selecteer ze op de moeilijkheidsgraad van acquisitie (hoe moeilijk is het om een link van hen te krijgen).
Vervolgens kan er gekeken worden naar welke domeinen de concurrenten linken. Via tools van Screaming Frog kan dit mooi in kaart worden gebracht.
Eenmaal de lijst van inkomende en uitgaande links opgesteld kan er een lijst met contactgegevens opgesteld worden. Om makkelijk e-mailadressen te achterhalen kunnen tools van Citation Labs (contact finder tool) en/of Link Research Tools’ Contact Finder gebruikt worden.
Tot slot kan er contact met deze link prospects worden gezocht:
- Vraag naar quest-blogging mogelijkheden.
- Vertel over je content waar hun lezers in zijn geïnteresseerd.
- Werk samen om content te creëren (betrek ze bij je volgende blogs)
- Interview de beïnvloeders op je lijst.
- Connect en verbindt door middel van interactie (Via Social of via hun bestaande communities)
3) Herpubliceer virale berichten van Tumblr of Facebook.
Plaats je een verwijzing naar de originele bron dan is deze tactiek zeker ethisch verantwoord. Het feit dat deze berichten zichzelf al hebben bewezen, ze hebben destijds al veel interactie opgeleverd, hebben ze een grote kans om wederom natuurlijke links te krijgen.
Een manier om virale berichten te vinden is via Google en door gebruik te maken van onderstaande zoekopdracht
Tips voor het herpubliceren van berichten
- Plaats een verwijzing naar de originele bron.
- Geef een eigen draai/kijk aan het bericht.
4) Google+ shares.
Een steeds belangrijk wordende factor is Google+. Vooral als je berichten veel Google+ shares krijgen.
Het feit dat links in Google+ followed zijn betekent dat als je bericht binnen Google+ veel shares krijgt en je een link naar je website in het bericht hebt geplaatst, je website kwalitatieve links verkrijgt.
Tips om meer Google+ shares te krijgen:
- Begin met het creëren van volgers (om je de kans te verhogen dat je bericht wordt geshared is het verstandig om mensen te volgen in je vakgebied). Daarnaast is het natuurlijk verstandig om mensen te laten weten dta je actief bent op Google+. Plaatst ook unieke content op Google+ en niet dezelfde content als op Facebook, zodat mensen getriggerd worden om je te gaan volgen op Google+.
- Google+ is een microblogging platform, begin er dus ook mee! Lange berichten met veel bruikbare informatie hebben een grotere kans om gedeeld te worden.
- Voege bruikbare links toe naar externe pagina’s. Op deze manier bouw je meer links als mensen het bericht gaan sharen. Link ook eens naar andere mensen om een relatie op te bouwen.
5) Gebruik user-generated content websites voor het verspreiden van je content.
Het creëren van meer online zichtbaarheid van je merk is een belangrijk aspect. Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen. De manier die constant lijkt te werken is het verspreiden van content via het gebruik van long-tail zoekwoorden op user-generated content websites.
Pagina’s op UGC websites zoals: Slideshare, Youtube, Pinterest etc. hebben een grote kans om bovenaan in Google te komen. Vooral als het gaat om long-tail zoekwoorden.
Stappen om deze tactiek te implementeren:
-
- Ontwikkel content gebaseerd op je campagne met de long-tail zoekwoorden. Maak er verschillende vormen voor aan: (video, presentatie, infographic, afbeelding of whitepaper)
- Upload de content op verschillende platformen (slideshare, youtube etc.)
- Promoot de content via social or via links die verwijzen naar de content. (link in blogs naar de content of via off-site marketing.)