Het nieuwe Facebook algoritme: hoe blijf je zichtbaar?

Online Marketing Resolutie

Het nieuwe Facebook algoritme: hoe blijf ik zichtbaar?

In ons vorige blog haalde we al kort het nieuwe algoritme van Facebook aan. Begin dit jaar kondigde Mark Zuckerburg zelf het nieuwe algoritme aan. Hij schreef: ‘..to encourage meaningful social interactions with family and friends over passive consumption. As a result, you’ll see less public content, including news, video, and posts from brands.’

https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fzuck%2Fposts%2F10104445245963251&width=500

Kortom, het slimme algoritme zorgt ervoor dat gebruikers meer content te zien krijgen van hun vrienden en minder content van merken en adverteerders. In deze blog bespreken we een aantal tips om de kans op zichtbaarheid op de tijdlijn van je doelgroep te vergroten.

Nadruk op interactie

Het algoritme legt de nadruk op interactie. De mate van interactie wordt bepaald door likes, reacties en deelacties op je Facebook berichten. Afhankelijk van hoeveel interactie jouw bedrijfspagina heeft, wordt de bedrijfscontent vaker of minder vaak getoond op de nieuws tijdlijn.

✓ Zorg voor interactie.

Daarnaast speelt de geografische ligging ook een grotere rol. Gebruikers zien eerder content van bedrijven die bij hun in de buurt zijn gevestigd. Goed nieuws dus voor de kleine, lokale bedrijven. Het goed instellen van de locatie op je bedrijfspagina en het geotaggen in berichten is nu dus nog belangrijker.

✓ Stel de locatie in bij je bericht.

Maar wees wel weer voorzichtig in hoe je deze interactie creëert…

Straffen van engagementbait

Wat veel bedrijven proberen om interactie te realiseren, is het inzetten van de zogehete ‘engagementbait’-content. Dit zijn berichten waarin expliciet wordt gevraagd om een reactie, of het taggen van een vriend. Ook ‘clickbait’ is een populaire strategie. Dit zijn berichten waarin een uitnodigende titel wordt gebruikt om gebruikers het bericht verder te laten openen, wat verder niets met de titel heeft te maken. Het nieuwe algoritme legt de nadruk op de oprechtheid van interactie en straft engagementbait en clickbait af. Facebook wordt steeds beter in het herkennen van dit type content, met scan software voor zowel beeld als tekst.

Bait
Bait

source: sprout

Tips om zichtbaar te blijven op Facebook ondanks het nieuwe algoritme

Voor veel bedrijven is Facebook een belangrijk kanaal voor het verkrijgen van websitebezoekers. Wat kun je als bedrijf doen om ondanks deze veranderingen toch goed zichtbaar te zijn bij je doelgroep? Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet:

  • Deelbare content
    Haak in op recente gebeurtenissen! De kans is groter dat berichten gedeeld worden wanneer het relevant is voor Facebook-gebruikers.
  • Authentieke content
    Het is beter om woorden als ‘gratis’, ‘sale’ en ‘korting’ te vermijden, de scan software van Facebook herkent deze woorden en dat gaat ten koste van de kwaliteitsscore van je bericht.
  • Interactie
    Maak content die interactie uitlokt zonder gebruik te maken van ‘engagementbait’ of ‘clickbait’. Wees zelf ook interactief en reageer op reacties op jouw content. Een andere vorm van interactie is taggen, dus tag zelf ook andere pagina’s of personen in je content wanneer dit relevant is.
  • Geografisch
    Probeer mensen naar je merk te trekken die uit jouw omgeving komen. Op die manier scoort je bedrijf hoger en is deze ook vaker te zien op de tijdlijn. Tag bijvoorbeeld je locatie in je berichten!
  • Verschillende tijdstippen
    Plaats niet altijd berichten op dezelfde tijdstippen. Gebruik variabele tijdstippen om zo veel mogelijk mensen te bereiken.
  • Verschillende type content
    Varieer in je type content:  afbeeldingen, livestreaming, tekst, links, video’s etc.

Het nieuwe algoritme hoeft dus zeker niet te betekenen dat je je doelgroep niet meer met organische content kunt bereiken. Het steeds veranderende Facebook algoritme vereist dat merken hun content strategie blijven heroverwegen. Deze verandering zorgt ervoor dat er meer waardevolle content op Facebook verschijnt, wat in onze ogen een positief gevolg is van het algoritme. Aanpassen aan dit soort veranderingen is de aard van social media marketing als geheel.