Een canonical URL, is een HTML-element dat webmasters helpt om duplicate content te voorkomen. Dit geldt voor zowel interne als externe duplicate content. Niemand wilt duplicate content op zijn/haar website hebben, want dit is niet aantrekkelijk voor de zoekmachineresultaten.
SEO-voordeel
Het kiezen van een juiste canonical URL voor elke reeks vergelijkbare URL’s verbetert de SEO van de website. Hoe werkt dit? Wanneer er sprake is van meerdere soortgelijke versies van dezelfde inhoud, moet er als het ware één ‘canonical’ versie worden gekozen en de zoekmachines worden hierop aangewezen. Hiermee wordt het probleem met de dubbele inhoud opgelost, waarbij de zoekmachine weet welke versie ‘canonical’ is, zodat alle links die naar alle verschillende versies verwijzen, kunnen worden geteld als links naar de ‘canonical’ versie.
Waarom is zo’n URL belangrijk?
Met een canonical URL kun je dus soortgelijke content op je website hebben zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor je PageRank. Google ziet dit namelijk bewust als een ‘kopie’ van de oorspronkelijke pagina en ‘straft’ je hiervoor dan niet. Voor een website is het zeer belangrijk dat de webpagina’s zijn voorzien van originele content. Google geeft namelijk minder waarde aan pagina’s die sterk op elkaar lijken en meer waarde aan unieke content.
ONLINE MARKETING BUREAU
SocialLane is een no-nonsense online marketingbureau waar enthousiaste mensen dagelijks de digitale wegen afstruinen voor jouw bedrijf. Met concrete resultaten die bijdragen aan de groei van je business.
Kennis maken?
Bezoekadres
Hellingweg 98K
2583 WH Den Haag