Social media is een verzamelnaam voor alle onlineplatformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maakt. Gebruikers op social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto’s en/of video’s publiceren, informatie met elkaar delen, een discussie aangaan et cetera. Social media wordt tegenwoordig heel vaak ingezet als marketingmiddel. De grootste spelers op het gebied van social media zijn: Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Instagram en Snapchat. Ieder platform is uniek, maar heeft zo ook zijn eigen voor- en nadelen. Wordt social media zakelijk ingezet, dan moet er worden gekeken welk platform het beste bij de organisatie past en welke kanalen het meest interessant zijn. Daarnaast kan er ook voor gekozen worden om content aan te passen aan het soort kanaal dat gebruik wordt. Zo kan Facebook bijvoorbeeld meer gebruikt worden voor informatieve content en kan Instagram daarentegen meer speelser worden ingezet.
Social media wordt niet alleen maar gebruikt voor entertainment, sociale interactie of het verkrijgen van informatie, maar wordt vaak ook gebruikt om een persoonlijke identiteit te ontwikkelen of om invloed uit te oefenen op anderen.
Lees onze blog over de inzet van social media in 2020
Typen Social Media gebruikers
De gebruikers van social media kunnen we verdelen in typen gebruikers:
- De stille volger: een social mediagebruiker die wel je pagina volgt om op de hoogte te blijven, maar verder niet communiceert of iets doet.
- De ‘casual’ fan: een social mediagebruiker die wel iets verder gaat dan de ‘stille volger’. Zij ‘liken’ en delen af en toe wel berichten.
- De koopjesjager: een social mediagebruiker die puur een organisatie volgt om zo op de hoogte te zijn van exclusie kortingen, (win)acties en andere voordelen.
- De klagende klant: er zullen ook ontevreden gebruikers zijn en deze gebruikers zullen hun ontevredenheid uiten op social media. Het is daarom belangrijk dat er tijdig wordt gereageerd op vragen of klachten.
- De schreeuwer: het verschil tussen een klagende klant en een schreeuwer is dat de schreeuwer vaak een sterke mening heeft over persoonlijke zaken die niet gerelateerd zijn aan jouw dienstverlening en dit uit op social media.
- De cheerleader: de cheerleader is een enthousiaste fan. Deze gebruiker liked, reageert en deelt regelmatig berichten. Deze fans verspreiden jouw boodschap en dienen als het ware als een ambassadeur.
- De trouwe fan: deze fans blijven trouw aan jouw merk en delen hun positieve ervaringen zowel off- als online.
Communicatiemiddel
Social media draagt ook bij aan de communicatie naar de buitenwereld. Jouw doelgroep volgt je niet voor niets. Ze hebben interesse in je merk, producten/diensten. Het is daarom belangrijk om precies datgene te delen waar de doelgroep op zit te wachten. Daarnaast kan de doelgroep op social mediakanalen tegenwoordig ook contact opnemen als zij een vraag of klacht hebben. En natuurlijk is social media de plek om het allerlaatste nieuws te delen.
SocialLane is een Social Media bureau. Wij adviseren veel soorten bedrijven over de inzet van Social media. Wij beheren social media accounts, voeren campagnes uit en zetten social advertising in. Beijk hier onder diensten: Social media diensten
ONLINE MARKETING BUREAU
SocialLane is een no-nonsense online marketingbureau waar enthousiaste mensen dagelijks de digitale wegen afstruinen voor jouw bedrijf. Met concrete resultaten die bijdragen aan de groei van je business.
Kennis maken?
Bezoekadres
Hellingweg 98K
2583 WH Den Haag