Traffic is het digitale verkeer naar een website, ook wel webverkeer genoemd.
Verschillende verkeersbronnen binnen Google Analytics
Met Google Analytics kan men het gedrag van bezoekers goed in kaart brengen. Zo kan men precies zien waar bezoekers vandaan komen, op welke pagina een bezoeker landt en wat hij/zij daar vervolgens doet. Dit wordt verkeersbronnen genoemd. Verkeersbronnen zijn de herkomstbronnen van de bezoekers van de website: plaatsen waar doorklikmogelijkheden naar de website staan.
3 groepen verkeersbronnen
Binnen webanalytics zijn er meestal 3 groepen verkeersbronnen: direct verkeer, verwijzend verkeer en zoekmachines. Daarnaast is er ook verkeer vanuit social media.
Direct verkeer
We spreken van direct verkeer als bezoekers direct op de website terecht komen. Dus niet als bezoekers via een zoekmachine, advertentie, via een andere site of campagne op de website komen.
Verwijzend verkeer (referral)
Bezoekers dat via een link op een andere website komen, wordt verwijzend verkeer genoemd. Interessant is via welke bron een bezoeker op de website is gekomen en wat deze bezoeker vervolgens op de website heeft gedaan.
Zoekmachines
De verkeersbron uit zoekmachines wordt opgesplitst in betaald en organisch zoekverkeer. Met organisch zoekverkeer worden bezoekers bedoelt die in een zoekmachine een woord hebben ingetypt en vervolgens op de link van de website hebben geklikt. Met betaald zoekverkeer wordt verkeer bedoeld vanuit betaalde advertenties in zoekmachines.
Social media
Bezoekers die via social mediakanalen, zoals Instagram, Facebook, LinkedIn en Twitter op de website komen. Doordat social media nu veel zakelijk wordt ingezet, is het van belang om te weten via welke kanalen bezoekers op de website komen.
ONLINE MARKETING BUREAU
SocialLane is een no-nonsense online marketingbureau waar enthousiaste mensen dagelijks de digitale wegen afstruinen voor jouw bedrijf. Met concrete resultaten die bijdragen aan de groei van je business.
Kennis maken?
Bezoekadres
Hellingweg 98K
2583 WH Den Haag