Wat is conversie?

Websites Online Kennisbank

Conversie is het gedeelte van de bezoekers van een pagina of website dat wordt omgezet naar een bepaalde gewenste uitkomst, zoals een lead of aankoop, gewoonlijk uitgedrukt in een percentage.

Een lead is een potentiële koper. Een bezoeker kan een lead worden door bijvoorbeeld zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, een informatieaanvraag, een klik op een call-to-action button et cetera.

Er zijn een aantal conversies:

  • Algemene (bezoek)conversie: uitgedrukt in een percentage. Naast een aankoop kan dit een inschrijving op een nieuwsbrief zijn.
  • Winkelmandconversie: het aantal bezoekers dat een product en/of dienst in zijn mandje heeft gedaan gedeeld door het aantal bezoekers dat daadwerkelijk het product en/of dienst heeft gekocht
  • Bezoekersconversie: deze kan worden berekend door het aantal gerealiseerde conversiedoelen te delen door het aantal unieke bezoekers in een bepaalde periode
  • Verkeersbronconversie: dit betreft het aantal bezoekers van een bepaalde verkeersbron zoals Google gedeeld door het aantal gerealiseerde conversiedoelen

Het doel van ieder webshop is natuurlijk een zo’n hoog mogelijk conversiepercentage te behalen. Het meten van conversiedoelen kan worden gedaan door Google Analytics te gebruiken.

Een aantal van de mogelijkheden waardoor de conversie van een website verhoogd kan worden:

  • Analyseren wat er misgaat in de customer journey
  • Het gesprek aangaan met je klanten
  • Gebruik maken van een mailing
  • Hoge verzendkosten en een ingewikkeld proces zorgt er vaak voor dat mensen de winkelmandpagina verlaten zonder uiteindelijk tot aankoop over te gaan
  • Gebruik maken van automatische aanbevelingen ‘wat u misschien ook leuk vindt’
  • Bundelen van aanbiedingen

Website laten maken?

Wil je een professionele website laten maken die past bij jouw bedrijf en jouw marketing doelstellingen?

SocialLane is gespecialiseerd in het maken van websites en webshops op maat. Voor bedrijven met ambitie. We ontwerpen en bouwen in multidisciplinaire teams, waarbij onze webdesigners nauw samenwerken met onze SEO-specialisten en developers. En natuurlijk met jou.

Relevante kennisbank artikelen
Wat is Google Analytics 4?
Wat is Google Tag Manager?
Wat is een cookie?
Wat is pagespeed?
Wat is conversie optimalisatie?
Wat zijn broken links?
Wil je meer kennis vergaren?

Dutch Marketing Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.