DutchEnglish

Wat is remarketing?

Online Marketing Kennisbank

Remarketing is een online marketing methode waarbij bezoekers die eerder bepaalde pagina’s van een website hebben bezocht opnieuw worden benaderd via beeld- of tekstadvertenties op andere websites of via social media kanalen. Remarketingcampagnes worden op verschillende manieren ingezet, afhankelijk van jouw bedrijf, product of dienst.

Hoe werkt remarketing?

De bekendste vorm van remarketing is Google remarketing. Google remarketing wordt opgezet met Google Ads en getoond in het Google Display Netwerk. Het Google Display Netwerk maakt het een stuk makkelijker om de juiste doelgroep te vinden door de verschillende targetingopties. De bezoekers van een website worden verzameld in remarketinglijsten binnen Google Ads, om ze vervolgens later te kunnen retargeten binnen de zoekresultatenpagina van Google. Op deze manier kan een bepaalde boodschap op de juiste plaats en op het juiste moment strategisch worden weergegeven aan potentiële (of eerdere) klanten.

Verschillende soorten remarketing

De meest voorkomende manier van remarketing is display advertising waarbij je advertenties toont op andere websites, die relevant zijn voor jouw bedrijf of product. Ook is het mogelijk om retargeting te gebruiken op social media, maar dit vereist meer technische kennis dan display advertising. Naast display advertising en retargeting kun je ook e-mailretargeting inzetten. Door middel van e-mailretargeting kun je mensen die bepaalde pagina’s hebben bezocht een e-mail sturen met relevante aanbiedingen of informatie. Dit wordt ook wel lead nurturing genoemd.

Hoe succesvol is remarketing?

Remarketing is een gerichte vorm van marketing, wat het erg succesvol maakt. Je richt je remarketing namelijk alleen maar op mensen die eerder interesse toonden in wat jij aanbiedt. Hierdoor is de kans groter dat ze geïnteresseerd zijn in jouw aanbod en alsnog positief reageren op jouw remarketingcampagne.

Drie voordelen van remarketing

Remarketing kent minstens drie voordelen: terugkerend bezoek, gericht adverteren en een grotere naamsbekendheid.

Terugkerend bezoek
Door alle online prikkels is het tegenwoordig moeilijk om de aandacht van bezoekers voor een langere tijd vast te houden. Tijdens het zoeken naar een product of dienst kan het zo zijn dat de bezoeker jouw website alweer is vergeten, of terecht is gekomen bij de concurrent. Hierdoor is het belangrijk dat tijdens de hele customer journey jouw website voorbij blijft komen, met de kans dat een potentiële klant terugkeert.

Gericht adverteren
Met een retargeting campagne worden mensen bereikt die al eerder jouw website hebben bezocht. Het is mogelijk om enkel bezoekers die bepaalde specifieke pagina’s hebben bezocht te targeten. Je kunt namelijk de exacte producten die bezoekers hebben bekeken terug laten komen in de advertenties. Daarnaast is het mogelijk om bezoekers te benaderen die producten eerst wél in de winkelwagen hadden, maar uiteindelijk toch niet tot aankoop overgingen. Je kunt ook opnieuw bezoekers benaderen die al eerder iets hebben gekocht.

Grotere naamsbekendheid
Zoals eerder geschreven zijn er online zoveel prikkels, dat het al snel kan voorkomen dat internetgebruikers je bedrijf of naam vergeten. Door remarketing is de kans groter dat ze alsnog je website terugvinden, omdat ze je website vaker voorbij zien komen.

Wil je meer weten over remarketing? Lees dan onze ‘8 tips voor een succesvolle remarketingcampagne

Relevante kennisbank artikelen
Wat is Google Analytics 4?
Wat is Google Tag Manager?
Wat is een hyperlink?
Wat is een cookie?
Wat is pagespeed?
Wat is conversie optimalisatie?
Wil je meer kennis vergaren?

SocialLane Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.