Wat is Twitter?

Social Media Online Kennisbank

Twitter is een gratis social media platform waar men berichten kan plaatsen met maximaal 280 tekens. Het is een sociaalnetwerksite waar mensen op elkaar kunnen reageren, elkaar kunnen volgen, berichten kunnen liken (deze berichten kunnen terug gevonden worden in vind-ik-leuks), berichten kunnen ‘retweeten’ of elkaar kunnen ‘mentionen’. Het wordt onder andere gebruikt door politici, artiesten, bedrijven enzovoort.

Berichten die op Twitter worden geplaatst worden ‘tweets’ genoemd. De vraag die gesteld wordt voordat een Tweet geplaatst wordt luidt: ‘wat houdt je bezig?’ Een Tweet kunnen ook foto’s/video’s, GIF, poll of een locatie bevatten.

Twitter

Gebruik

Bij het gebruik van Twitter zijn er sprake van een aantal termen:

  • Retweeten: betekent als je een bestaande tweet van een volger doorstuurt naar al jouw volgers. Het voordeel van retweten is dat je heel makkelijk en snel interessante nieuwtjes op Twitter met anderen kunt delen.
  • Mentionen: dit is elkaar benoemen in een bericht door gebruik te maken van een @-teken gevolgd door de gebruikersnaam.
  • Hashtag (linken naar kennisartikel van hashtag): een hashtag is één of meerdere woorden met daarvoor het bekende #-teken. Een hashtag wordt eigenlijk gezien al een soort linkje naar andere berichten die dezelfde hashtag ook gebruiken. Je kunt dus zoeken naar berichten met dezelfde #-teken. Een hashtag wordt vaak gebruikt bij actuele onderwerpen of televisieprogramma’s. Op deze manier kunnen mensen erover mee tweeten.
  • Trending topic: in de lijst van trending topics kan men zien over welke onderwerpen er heet meest gesproken wordt. Denk hierbij aan actuele nieuwsgebeurtenissen, bekende personen enzovoort. De lijst van trending topics is ook te zien per land of per stad.

Voordelen van Twitter

Twitter kan zakelijk ook goed worden ingezet. Zo zijn er vele grote bedrijven die met hun klanten communiceren via hun Twitteraccount. Door Twitter zo goed mogelijk in te zetten, kom je te weten wat er precies speelt bij je doelgroep, wat hun bezighoudt, maar vooral ook belangrijk wat er over jou als bedrijf wordt gezegd. Al met al kan Twitter een goed marketinginstrument zijn wanneer deze platform goed wordt gebruikt.

Er worden miljoenen berichten per dag getweet over allerlei onderwerpen. Iedereen kan ook makkelijk informatie met elkaar delen. De voordelen van Twitter zijn onder andere:

  • Makkelijk en snel
  • Een (zakelijk) netwerk opbouwen
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Klantenbinding
  • Nieuwe klanten aantrekken
  • Middel voor meer websiteverkeer

Social media uitbesteden aan SocialLane

SocialLane is dé social media expert die bedrijven helpt met het op de juiste manier inzetten van social media. Wij zorgen voor regelmaat, zichtbaarheid, branding, advertenties en promoties, webcare en content creatie. Dit leidt tot meer business voor zowel B2C als B2B.

Als je kiest voor het uitbesteden van social media dan weet je zeker dat er regelmatig content wordt geplaatst en dat deze aansluit bij de tone of voice van het bedrijf. Je hebt geen omkijken meer naar je social media, de verschillende kanalen op social media worden op de juiste manier ingezet en marketing doelstellingen worden behaald.

Relevante kennisbank artikelen
Wat is bereik?
Wat is een hashtag?
Wat is Pinterest?
Wat is instant messaging?
Wat is Instagram?
Wat is Facebook?
Wil je meer kennis vergaren?

Dutch Marketing Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.