Wat is Google Analytics 4?

Wat Is Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwe versie van Google Analytics. Deze nieuwe versie maakt gebruik van machine learning. Dit betekent dat GA4 het vermogen heeft om zich aan te passen aan nieuwe situaties, patronen kan ontdekken én gebruiken.

De nieuwe Google Analytics geeft je een completer begrip. Het gaat hier voornamelijk om klantgerichte metingen. Je verkrijgt beter inzicht in de gehele cyclus van jouw klanten; van acquisitie tot conversie en retentie. Hieronder vind je een overzicht met de belangrijkste voordelen van een website analyse met Google Analytics 4.

Let op! Google heeft officieel aangekondigd dat Universal Analytics, de voorganger van Google Analytics 4, per 1 juli 2023 ophoudt te bestaan. Dit maakt het implementeren van en leren werken met GA4 op dit moment zéér belangrijk.

Omdat Universal Analytics nog steeds completere inzichten geeft adviseren wij om deze als basis te gebruiken. GA4 wordt steeds verder uitgebreid, maar er missen nog diepgaande inzichten. Wel is het van groot belang om GA4 nu al goed te configureren, zodat je alvast data kunt verzamelen. Lees hier hoe je Google Analytics 4 instelt.

Voordelen van Google Analytics 4

  • Nieuwe, voorspellende inzichten over het gedrag van jouw klanten.
  • Doelgroepen zijn makkelijk in te stellen en in te zien.
  • Het instellen van conversies is eenvoudiger.
  • Privacy staat centraal.
  • Diepere integratie met Google Ads.

Het verschil tussen Universal Analytics en GA4

Oude versie (Universal Analytics)
In de oude versie wordt alles gemeten via sessies welke gekoppeld zijn aan user data. Sessies zijn de verzamelde gebeurtenissen in een bezoek (paginaweergaven, downloads, etc.). User data zijn gegevens die worden verzameld over de gebruiker (leeftijd, locatie, etc.). Deze gegevens worden door Google verzameld en verwerkt in grafieken en tabellen.

Nieuwe versie (GA4)
In de nieuwe versie worden sessies en paginaweergaven los van elkaar getrokken. In plaats daarvan meet Google in ‘een serie van events’, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft aan Google Analytics. Er staan al een aantal standaard gebeurtenissen (events) ingesteld in de GA4-property. Je kunt dit zelf uitbreiden door hier nieuwe aan toe te voegen.

Wil je meer weten over hoe Google Analytics 4 werkt?

Lees dan in deze blog alles over hoe Google Analytics 4 werkt.

Relevante kennisbank artikelen
Wat is Google Tag Manager?
Wat is een hyperlink?
Wat is een cookie?
Wat is pagespeed?
Wat is conversie optimalisatie?
Wat zijn broken links?
Wil je meer kennis vergaren?

Dutch Marketing Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.