Waarom het belangrijk is om zelf originele content te creëren

We zijn beroofd! Niet van geld, of data, maar van onze content (!). Recent kwamen wij erachter dat een regionale concullega een post op social media van ons heeft overgenomen. Met een ander plaatje en doellink, dat dan net weer wel. De reden van dit schrijven zal je dan ook niet verbazen. In dit artikel gaan wij kort de verschillende content vormen belichten, maar ook het belang van zelf gecreëerde, orginele content vs. ‘gekopieerde’ content. 

Originele content vs gekopieerde content

Zoek de verschillen

Created content, curated content en duplicate content

Deze termen zijn je misschien al bekend, maar het is toch goed om ze even kort door te nemen:

  • Created content = authentieke originele content door jezelf of in opdracht van jezelf gemaakt
  • Curated content = relevante content van iemand anders die jij met jouw doelgroep deelt (dus niet overnemen)
  • Duplicate content = content die ontstaat door tekst van een ander (of jezelf) letterlijk over te nemen en te publiceren alsof het de jouw eigen gecreëerde content is.

Welke content vorm is het best voor mij?

Created en curated content zijn vormen van content waar iedereen mee aan de slag kan. Duplicate content is echter een ander verhaal. Het zelf creëren van content is vanzelfsprekend altijd aan te raden, tenzij je moeite hebt met het schrijven van boeiende stukjes. Als je namelijk zelf originele content creëert is de kans groot dat anderen jouw content gaan delen, of ‘curaten’, wat vervolgens weer bijdraagt aan je eigen autoriteit in je vakgebied.

De risico’s van het ‘kopiëren’ van content

Wie content van anderen letterlijk overneemt en publiceert als zijn of haar eigen content loopt tegen de volgende risico’s aan:

  1. Naming and shaming

Er is een kans dat als je iemands content hebt gekopieerd dat de originele schrijver hier geen prijs op stelt. Dit kan een vernietigende vorm aannemen op het moment dat die originele schrijver zich genoodzaakt ziet om  (bijvoorbeeld) op jouw Facebook timeline een post te plaatsen over het feit dat jij zijn content hebt ‘gekopieerd’. En dat is best slopend voor je online reputatie, of je autoriteit.

  1. Autoriteit verslechterd

Als jouw doelgroep door heeft dat de content die jij publiceert niet door jou gecreëerd is zou dat ervoor kunnen zorgen dat je autoriteit wegebt. Curated content zou hier natuurlijk geen invloed op moeten hebben, omdat het dan gebruikelijk is om aan bronvermelding te doen. Onthoud goed; autoriteit die in jaren is opgebouwd kan met enkele weken als sneeuw voor de zon verdwijnen als je je doelgroep aanleiding geeft om jou niet meer te zien als autoriteit.

  1. Traffic

Alhoewel Google websites met duplicate content niet afstraft middels een penalty kan je één ding met zekerheid stellen; één van de twee websites waar de duplicate content op staat zal met de focus keywords hoger ranken dan de andere. Als jij degene bent die de content ‘steelt’ of dupliceert en je pagina komt vervolgens ook niet hoger op in Google op je focus keywords dan kan je je sowieso afvragen of het zinvol is deze vorm van content door te zetten. Ben jij degene wiens content is ‘gekopieerd’ of gedupliceerd, dan kan het dus zelfs zo zijn dat iemand met jouw content hoger scoort in Google dan jijzelf op de focus keywords. Het is dan geen vreemde reactie om aan de bel te trekken zoals bijvoorbeeld bij punt 1. En dan heb je als ‘steler’ de spreekwoordelijke poppen aan het dansen.

Conclusie

Voorkom hoofdpijn; schrijf content zelf, huur hier iemand voor in, of pas curated content toe op de juiste manier, dus met wetenschap en vermelding van de originele schrijver.