Of het nu gaat om een klein of groot bedrijf, iedereen wil op plek 1 staan in de Google zoekresultaten. De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar factoren die van invloed zijn op de positie in Google. De belangrijkheid van deze factoren fluctueert per jaar. Zo waren in de begin dagen van Google vooral on-page factoren zoals: meta keywords en meta-descriptions enorm belangrijk, maar zijn tegenwoordig vooral social media factoren en kwalitatieve backlinks belangrijk. Wil je weten of jouw website SEO technisch goed in elkaar steekt, dan kun je de gratis SEO check doen. Je krijgt zo inzichtelijk wat er goed en nog niet goed gaat op jouw website op het gebied van SEO.
De eerste stap om hoger in google te komen is het bedenken van zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn gekoppeld aan je producten en/of diensten. Bij het bedenken van de zoekwoorden moet goed worden nagedacht of men algemene zoekwoorden wil gebruiken of long-tail zoekwoorden. Het verschil wordt hieronder beschreven.
Algemene zoekwoorden
Veel bedrijven die aan de slag gaan met het bedenken van zoekwoorden gaan in veel gevallen uit van algemene zoekwoorden. Het zijn vaak de zoekwoorden die de producten of diensten van het bedrijf beschrijven. Het probleem wat achter algemene zoekwoorden schuilt is de enorme concurrentie. Woorden zoals: laptop, vliegtickets en schoenen zijn zo’n woorden. Je moet opboksen tegen ‘de grote jongens’. Het grootste probleem is niet dat het onmogelijk is, maar dat het een forse investering vraagt. Je moet op een perfecte strategische manier bezig zijn met zoekmachine optimalisatie. Het is dus maar de vraag of je deze investering er voor over hebt. Veel makkelijker is het om hoog te scoren op long-tail zoekwoorden.
Long-tail zoekwoorden
Long-tail zoekwoorden zijn combinaties van twee of meer zoekwoorden. Het voordeel van het gebruik van long-tail zoekwoorden is dat er met aanzienlijk minder budget en inspanning een sneller resultaat behaald kan worden. Algemene zoekwoorden hebben een hoger zoekvolume, maar door verschillende long-tail zoekwoorden bij elkaar op te tellen kan er toch evenveel bezoekers gegenereerd worden.
Voorbeeld long-tail zoekwoord
Hieronder is in een afbeelding te zien waarbij het principe van algemeen zoekwoord versus long-tail zoekwoord visueel wordt uitgelegd. Het woord ‘camera’ is algemeen, terwijl het woord ‘Sony digital camera 7.1mp with 3x optical zoom’ een long-tail zoekwoord is. De grijze grafiek geeft het zoekvolume weer.
Voordelen long-tail zoekwoorden
- Er is minder concurrentie dan algemene zoekwoorden.
- Meer verkoop. Mensen die zoeken op specifieke zoekwoorden gaan sneller over tot aankoop.
- Het zoekvolume van verschillende long-tail zoekwoorden bij elkaar opgeteld komt vaak neer op evenveel of zelfs meer zoekvolume.
- Sneller resultaat met minder budget.
Wilt u hoger in Google?
Wij zorgen dat uw website hoger in Google komt