SEO tips: het gebruik van de rel=author tag

Wat is rel=author?

De rel=author tag zorgt ervoor dat een stuk tekst op een website wordt gekoppeld aan de persoon die de tekst heeft geschreven. Om een voorbeeld te geven:

De links in het paars zijn voorzien van een rel=author tag, je ziet immers wie de content heeft geschreven.

Met de komst van de rel=author tag lijken de tijden waar spammers vrijuit zijn of haar gang konden gaan en zich daarbij konden verschuilen achter het web voorbij. Door het gebruik van de rel=author tag wil Google ervoor zorgen dat er een verandering gaat plaatsvinden van een anoniem web naar een web van identiteit en reputatie. Een web waarbij men weet welke tekst door wie is geschreven.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van rel=author voor je website?

Het gebruik van de rel=author tag heeft een aantal voordelen:

  • Het belangrijkste voordeel is dat je beter scoort in zoekresultaten (SEO) als je gebruik maakt van de rel=author tag. Door het linken van je profiel aan een stuk tekst op een website creëer je ‘trust’ bij Google en onderscheid je je van de spammer.
  • Uit onderzoek blijkt ook dat de CTR (= click-through rate) hoger ligt voor rel=author zoekresultaten.
  • Men is beschermd tegen mensen die jouw content kopiëren en op hun eigen website publiceren.

De rel=author tag biedt websites grote kansen om beter te scoren op SEO en meer bezoek te genereren. Ook voor websites met een lage autoriteit is de rel=author tag gunstig, aangezien een rel=author tag van een persoon met een degelijke reputatie een gunstige invloed heeft om beter te scoren.
Daarentegen zorgt de rel=author er wel voor dat we steeds meer worden “gepusht” om Google+ te gaan gebruiken. De rel=author wordt namelijk gekoppeld aan je Google+ profiel. Heb je geen Google+ profiel, dan ben je genoodzaakt om een profiel aan te maken om de rel=author tag te kunnen gebruiken. Wil je daarnaast ook nog eens een goede reputatie opbouwen, dan zal je actief moeten zijn op het sociale netwerk van Google. Kortom, een gunstige wijziging voor websites en die voor Google zelf ook wel eens goed kan uitpakken, namelijk door de toename van het aantal Google+ gebruikers.

Wil je ook aan de slag met een website die SEO technisch goed in elkaar steekt? Doe dan snel de gratis SEO check!

Robin Sluysmans

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.