Social Media tips: het perfecte Facebook bericht

Writing

Deze week in social media tips;

het perfecte Facebook bericht.

Tegenwoordig is het niet meer eenvoudig om op Facebook in het nieuwsoverzicht van je fans te verschijnen. Door de flinke concurrentie, maar ook door allerlei ingewikkelde algoritmes die Facebook heeft ingevoerd, is het percentage van het aantal fans dat je bericht op organische (dus niet via een betaalde advertentie) manier te zien krijgt flink gedaald. Facebook heeft zelfs signalen afgegeven dat ze misschien in de toekomst het bereik helemaal op 0 willen zetten als er niet wordt geadverteerd. Of het zo ver komt is natuurlijk nog maar de vraag. Desalniettemin is het verschijnen in het nieuwsoverzicht van je fans bijna net zo moeilijk om met je website hoog in Google te komen en dan vooral op de eerste pagina. Tenminste als je adverteren even buiten beschouwing laat!

Gelukkig zijn er nog bedrijven die aan de slag gaan met big data en hier voor ons een aantal interessante zaken uit filtreren, die van belang zijn voor bijvoorbeeld het perfecte Facebook bericht. Maar bestaat er zoiets als een perfect Facebook bericht? TrachMaven onderzocht zo’n 1,5 miljoen berichten op 6.000 verschillende pagina’s. De conclusie:

1. Aantal woorden

Een veel gehoorde vraag is: “hoe lang moet mijn bericht zijn?” Veel mensen denken dat kortere berichten beter zijn dan langer. Hoewel er voor korte een lange berichten mooie voorbeelden zijn te noemen, blijkt dat een bericht van 80-89 woorden 6,2% meer engagement krijgt.

2. Visuele content

Het is geen geheim dat berichten die een afbeeldingen bevat meer interacties krijgen dan berichten zonder afbeelding. Berichten met afbeelding krijgen gemiddeld 2,35 interacties terwijl berichten met alleen tekst slechts 1,171 interacties krijgen. Natuurlijk moet je in het achterhoofd houden dat 88% van alle berichten een afbeelding bevat.

3. Tijd

Het blijkt dat berichten die zijn geplaatst tussen 17 uur en 1 uur ’s nachts tot 11% meer interacties krijgen. Dit is ansich logisch, aangezien de meeste mensen dan niet aan het werk zijn en dus Facebook kunnen bekijken en advertenties minder getoond worden in deze periode.
Daarnaast blijkt dat het plaatsen van een bericht op zondag tot 25% meer likes, comments en shares krijgt.

4. Hashtags

Volgens TrackMaven krijgen berichten met een hashtag tot wel 60% meer interacties.

5. Vragen

Berichten met een vraag erin krijgen tot wel 23% meer interacties. Niet geheel onlogisch, aangezien een vraag een soort van call-to-action is.

De bovenstaande tips zijn slechts algemene tips, wilt u een geheel vrijblijvend gesprek hoe u uw social media kan inzetten? Neem dan contact met ons op