Social Media tips: Social media campagnes ook offline naar een hoger niveau

Web 04

Als je enige tijd spendeert op het internet zal het je niet verbazen dat je tegen verschillende advertenties aan ‘surft’. Terwijl sommige bedrijven nog vasthouden aan de traditionele manier van het promoten van hun producten, bijvoorbeeld via directe mail, zijn er steeds meer bedrijven die hun marketing inrichten op het universum genaamd ‘internet’ en dan nog specifieker op social media.

Dit is een om verschillende redenen positief. Zo is social media redelijk goedkoop, heeft het een groot bereik en vermenselijkt het vaak het merk. Een nadeel: met het adverteren op social media wordt het direct en fysieke contact met de klant verloren.

Of toch niet? Een oplossing is als een social media campagne wordt gekoppeld aan een product. Bijvoorbeeld door frisse en leuke hashtags toe te voegen aan het product. Met het toevoegen van een dergelijke hashtag wordt er een spel element toegevoegd aan de interactie tussen klant en jouw merk. Bovendien zal zo’n hashtag er voor zorgen dat een aankoop van jouw product een leuke ervaring wordt. Maar hoe kan je nou zo’n campagne uitzetten?

Wij hebben enkele voorbeelden op een rij gezet:

ASDA
Asda

Afgelopen lente is het Britse bedrijf ASDA begonnen met de campagne #ChosenByMe. Een campagne die klanten uitnodigt om berichten te plaatsen op Twitter of Facebook over hun favoriete ASDA producten.  ASDA verzameld vervolgens de berichten en plaatst deze op hun website. Zo kan men direct zien wat anderen mensen over bepaalde producten van ASDA zeggen. Met de goedkeuring van de klant gebruikt ASDA vervolgens de afbeeldingen van de klanten voor marketing doeleinden ( bijvoorbeeld op verpakkingen van producten of in de online shop.

J Crew’s
Jcrew Zwem
Jcrew Zwem

Bij J Crew’s gooien ze het over een andere boeg. Zij laten namelijk de klant beslissen welke hashtag ze op bijvoorbeeld een bikini willen. Zolang het maar past binnen 10 karakters. Dit is een goed voorbeeld waarbij wordt ingespeeld op self-expression en self-branding.  Het idee is voor zowel individuen, maar ook voor groepen. Denk bijvoorbeeld aan een zwemverenigingen.  De gedachte hierachter is simpel: klanten willen niet alleen consumeren, maar ook produceren.