Social media trends 2018/2019: de continu veranderende marketingwereld

Social media trends

De beste marketeers weten zich goed aan te passen aan de continu veranderde omgeving en behoeften van mensen.

Met dat gezegd te hebben, is het geen nieuws meer dat de wereld van marketing niet stil blijft staan. Het blijft continu veranderen. Wat verleden jaar nog goed werkte, kan zomaar vandaag geen resultaat opleveren. Ook de rol van social media wordt hierbij steeds groter en belangrijker. Niet alleen in ons privéleven, maar ook in het bedrijfsleven. De behoeftes en interesses van de doelgroep veranderen, social media kanalen passen algoritmes aan en het wordt steeds moeilijker om onderscheidend te blijven ten opzichte van de concurrentie. Tegenwoordig moét je actief zijn op social media. Stel: je zoekt iets op internet en vervolgens kun je het antwoord niet vinden… Een echte NO GO in deze tijd?! 🤔

Voor een marketeer is het belangrijk om up to date te blijven over de laatste trends op het gebied van (online) marketing. Hoe speel je vandaag in op de verandering van morgen? Als online marketing houden wij alle trends in de gaten. Vorige week hebben we van Coosto een lijst van de top 5 social media trends gekregen die je goed in de gaten moet houden!

Trend 1 Realtime content

Videocontent is booming en de toekomst! Dat is niet zomaar, want we kijken liever video’s dan dat we een stuk tekst lezen. Videocontent kan een krachtig marketinginstrument zijn voor bedrijven. Het grootste voordeel van videocontent is dat informatie beter en langer blijft hangen én het maakt je content een stuk levendiger! Nu is er een specifiek onderdeel bij videocontent met een stijgende lijn die alsmaar omhoog blijft gaan, namelijk realtime content.

Realtime content zien we terug in de ontwikkelingen op verschillende social media kanalen. Denk hierbij aan Facebook Live en Instagram Live Stories. The power of realtime content is dat het een perfecte manier is om mensen te betrekken bij hét moment van de gebeurtenis. Met videocontent geef je de kijkers een bepaalde mate van exclusiviteit: ze maken iets mee wat op dat moment ook echt gebeurt.

Daarnaast zijn livevideo’s de perfecte manier om je doelgroep beter te leren kennen. Deze video’s zijn namelijk interactief: kijkers kunnen deelnemen en daardoor direct reageren. Door gebruik te maken van livevideo’s kun je als bedrijf de content meetbaar maken. Het geeft inzicht in de reacties van mensen: ‘’Waar wil de doelgroep meer informatie over? Wat is de mening van de doelgroep?’’.

Trend 2 De impact van de GDPR

Op 25 mei 2018 trad de General Data Protection Regulation (GDPR) in werking. Een nieuwe, Europese wetgeving die helemaal in het teken staat van privacy. Elke organisatie die data verzamelt en gebruikt, moet zich aan deze nieuwe wetgeving houden. Dat heeft helaas gevolgen voor de (online) marketingactiviteiten.

Er is geen enkele marketeer die geen gebruik maakt van persoonsgegevens, want marketing draait steeds meer om data. Deze data is waardevol voor jou, omdat je op deze manier goed je marketingactiviteiten op de doelgroep kunt afstemmen.

Maar nu kun je niet zomaar persoonsgegevens verzamelen zonder daar toestemming voor te krijgen. Je moet iedere eindgebruiker toestemming vragen voor het opslaan en gebruiken van zijn of haar persoonlijke data.

Lees ook: 5 tips om je website GDPR-compliant te maken.

Trend 3 Evergreen content

Het is vanzelfsprekend dat social media kanalen worden ingericht met content, want social media zou social media niet zijn zonder content. De één gebruikt andere content dan de ander. De redenen dat content wordt gecreëerd is onder andere om meer websiteverkeer te krijgen, de online zichtbaarheid/naamsbekendheid te vergroten of om specifieke kennis te delen met anderen. Uiteindelijk wil je met het creëren van content één ding bereiken: het benaderen van de doelgroep en natuurlijk het boeken van (mogelijke) conversies.

Het bereiken van de doelgroep is niet altijd even makkelijk. Vooral niet op Facebook, want het platform heeft in 2018 namelijk een algoritme update in het leven geblazen waar niet iedereen fan van is. Het gevolg hiervan is namelijk: minder updates van (bedrijfs)pagina’s en meer updates van vrienden in de tijdlijn.
Lees ook: Het nieuwe Facebook algoritme: hoe blijf ik zichtbaar?

Maar even terug naar de term ‘evergreen’. Wat betekent het? Evergreen content is content die jarenlang interessant en actueel blijft voor de (potentiële)klanten/doelgroep, maar daarnaast zeker ook aantrekkelijk is voor Google. Het doel is om met evergreen content op de langere termijn lezers aan je te binden.

Een groot voordeel haal je dus uit evergreen content, want jij bent beter en langer vindbaar!
Meer weten over de vindbaarheid in Google? Klik hier.

Trend 4 Social shopping: van conversatie naar conversie

Er zijn steeds meer advertentiemogelijkheden die je marketing relevanter en gerichter maken. Als het gaat om adverteren op social, dan is social shopping dé trend om goed in de gaten te houden en dé toekomst als het gaat om (online) shoppen. De toekomst zeker, want wist je dat 93% van de klanten eerst social media checkt voordat ze daadwerkelijk tot een aankoop overgaan?

Consumenten ontdekken nieuwe producten en merken nu vaker via social media dan via Google. Social media maakt het koopproces een stuk makkelijker en sneller, want consumenten kunnen het product dat ze zien op social media direct kopen. Een goed voorbeeld hiervan is Instagram Shopping. Hierbij tik je op een foto voor meer details en word je doorverwezen naar de desbetreffende website waar je het product kunt kopen. Wist je trouwens dat ruim 25% van de mensen zich meer binden met merken op Instagram dan op andere kanalen? Kortom, met social shopping wordt het hele shoppen je een stuk makkelijker gemaakt.

Tegenwoordig is een call to action zoals ‘bestel nu’ bij een bericht niet meer genoeg. Men moet bij een bericht daadwerkelijk getriggerd worden om het product te kopen. Social shopping is een perfecte manier om een bepaalde beleving te creëren. De beleving voor de consument is juist belangrijk. Niet alleen een simpele foto van een outfit, maar een omgeving eromheen schetsen waarin je die outfit kunt laten zien, maakt het plaatje compleet. Blijf dus prikkelen met visuele content!

Trend 5 Customer service moet persoonlijker

Consumenten verwachten steeds meer van customer service. Dit is de reden dat bedrijven veel aandacht besteden aan innovaties en nieuwe technologieën binnen customer service.

Denk bijvoorbeeld aan sommige websites waarop een chatbox verschijnt. Bij social media werkt het zo dat de klant zelf de baas is. De klant bepaalt namelijk zelf wanneer hij/zij in contact komt met een bedrijf. Andersom is het veel lastiger om als bedrijf in contact te komen met de klant.

De klant is koning en is daarom voor ieder bedrijf heel belangrijk. Doordat we steeds meer online zijn, gebeurt de communicatie ook steeds meer online. Hierdoor kunnen klanten nog weleens het gevoel hebben dat zij hierbij een persoonlijke touch missen.

Maar hoe kun je als bedrijf op het gebied van customer service je dan nóg wel onderscheiden? Het is hierbij belangrijk om je meer te focussen op de menselijke connectie. De data die wordt verzameld dankzij customer service moet worden ingezet in het echte leven. Op die manier maak je klanten blij in de échte wereld. En niets is leuker om de klant zich speciaal te laten voelen! …Want hey daar doen we het uiteindelijk toch voor?!

Een blije klant betekent voor je bedrijf al snel goed nieuws. Het is niet alleen goed voor de klanttevredenheid, maar blije klanten dragen ook bij aan je earned media. Positieve conversaties over een bedrijf die uit zichzelf ontstaan dragen bij aan de mond-tot-mond reclame. Word of mouth blijft immers de meest betrouwbare vorm van reclame.

De behoefte aan écht persoonlijk contact is vandaag de dag meer aanwezig dan ooit. Daarom zou niet alleen in de customer service, maar in al de marketingactiviteiten een persoonlijke touch aanwezig moeten zijn. Juist dat kan alleen als je weet wat de doelgroep bezighoudt, hoe je hen online aanspreekt of hoe je met (eventuele) klachten om moet gaan. Bestaat je webcare team uit meerdere personen, dan is het belangrijk dat er sprake is van een consistente communicatie.

Wil jij op de hoogte gehouden worden over de laatste trends op het gebied van (online) marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief ➡️ of kom gezellig langs voor een kop koffie met één van onze specialisten.

Bron: whitepaper van Coosto

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.