website trends

Top 10 Website Trends 2019

website trends

Het is moeilijk te bevatten, maar in 2019 gaan we het laatste hoofdstuk van het decennium in. Het internet is de afgelopen 10 jaar heel veel veranderd. Door de opkomst van mobiele apparaten hebben we veel zien veranderen op het gebied van design en gebruiksvriendelijkheid. Het web is constant in beweging. Het is daarom belangrijk dat organisaties op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en website trends.

SocialLane heeft in 2018 vele websites gemaakt waarin de trends van het afgelopen jaar terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan zachte vormen, particle backgrounds en vooral veiligheid.

Wat zal 2019 ons brengen? Ook dit jaar struinden wij het web af om een lijst te maken met de top 10 website trends van 2019.

  1. Responsive / Mobile First
  2. Snelheid
  3. Kleine animaties
  4. Felle kleuren en gradients
  5. Typografie
  6. Video achtergronden / headers
  7. Chatbots
  8. Single Page Design
  9. Illustraties
  10. Flat Design / Minimalism

1. Responsive / Mobile First

Ook in 2019 is responsive / mobile first design niet weg te denken. Mobiel internet verkeer is de afgelopen jaar explosief gestegen. In 2017 kwam zelfs 52,64% van het totale wereldwijde online verkeer van mobiele apparaten. Niet zo gek dus dat veel web designers eerst voor mobiel ontwerpen en daarna pas voor desktop. Mobile first design houdt rekening met hoe de gebruiker hun mobiele telefoon vasthouden en gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een navigatie-menu onderaan het scherm zodat mensen makkelijker met hun duim deze kunnen bedienen.

2. Snelheid

Juli 2018 bracht ons de “Google Speed Update”. We wisten al dat snelheid een bepalende factor was in page ranking. Maar er is een nieuwe onderscheiding: Google houdt naast de gebruikelijke desktopsnelheid nu ook rekening met de laadsnelheid voor mobiele gebruikers. We gebruiken steeds vaker onze smartphone voor internet. In 2009 was 0.7% van al het webverkeer van een mobiele toestel. In 2017 is dit gestegen naar zo’n 52%. Mobiel verkeer is wereldwijd verantwoordelijk voor meer dan de helft van het internetverkeer. Het is dus logisch om de snelheid van websites voor mobiel op te nemen in het Google algoritme. Sinds de introductie van deze update zetten webdesigners alles op alles om de laadsnelheden te verbeteren. Als web designer by SocialLane verwacht ik dat steeds meer organisaties hun websites zullen optimaliseren voor mobiel gebruik. Responsive design is niet meer genoeg en sites zullen op alle fronten worden aangepast om de best mogelijke user experience te creëren.

3. Kleine animaties

Ook wel bekend als micro-animaties, zien we steeds meer op websites. Denk bijvoorbeeld aan het veranderen van de kleur van een knop wanneer de cursor erover beweegt of een menu dat wordt uitgeklapt wanneer ze op de knop klikken. Deze kleine animaties geven een pagina meer energie maar hebben geen significante impact of laadtijd van pagina’s en leiden bezoekers niet af. Ook in header design zien we steeds vaker kleine animaties. Mensen zijn sneller aangetrokken wanneer zij iets zien bewegen.

4. Felle kleuren en gradients

Felle kleuren en ook gradients worden naar verwachting groot in 2019. Websites moeten flashy zijn maar toch snel kunnen laden. Door het gebruik van felle kleuren en CSS gradients proberen bedrijven zich te onderscheiden van de rest. Felle kleuren trekken de aandacht van de bezoeker.

5. Typografie 

Typografie heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in webdesign. Ook in 2019 zullen aangepaste lettertypen veel te zien zijn. Omdat de resoluties van apparaten steeds scherper en leesbaarder worden, wordt er een enorme toename in het gebruik van aangepaste lettertypen verwacht. Ook door diensten zoals Google Fonts is het makkelijker dan ooit om op een creatieve manier verschillende lettertypes te gebruiken. Grote letters, contrasterende sans-serif en serif-koppen (lettertypes met en zonder schreef) helpen bij het creëren van dynamische websites. Vooral kopteksten zijn belangrijke componenten die helpen met zoekmachine optimalisatie. In 2019 kunnen we zeker indrukwekkende koppen zien, gemaakt van aangepaste lettertypes.

6. Video achtergronden en headers

Ondanks de minimalistische en snel-ladende designtrends zijn videobeelden ongelofelijk populair in 2019. Je zou denken dat omdat snelheid zo’n grote factor is dit jaar dat video’s een site langzamer zouden maken. Echter het schijnt dat video-achtergronden de conversies juist verhogen. Video’s zijn gewoonweg boeiender dan tekst of afbeeldingen alleen. Deze trend is de afgelopen jaren al groot geworden op sociale mediaplatforms zoals Facebook. Posts met video hebben meestal een veel hogere engagement ratio dan posts met tekst of foto’s. Posts met een hoog engagement ratio worden beloond door Facebook en verhogen daarmee het zichtbaarheid percentage van het account. Een gebruiker die op een site komt met een video op de achtergrond, blijft waarschijnlijk hangen omdat video’s aandacht trekken. Zolang de video kort, gedempt en een mooie hoogwaardige uitstraling heeft, kan een video-achtergrond veel betekenen voor uw branding.

7. Chatbots

Je zit op een site en opeens verschijnt er rechtsonder een popup met de vraag of je hulp nodig hebt. Dit zijn chatbots en ook in 2019 verwachten wij deze veel vaker te zien. Vooral e-commerce en retail sites maken veelvuldig gebruik van chatbots om klanten te assisteren. Chatbots beginnen met praten nadat je een bepaalde tijd op een website hebt doorgebracht, met de hoop om bezoekers over de streep te trekken. Chatbots zullen nooit het persoonlijke contact van een echt persoon kunnen vervangen, maar ze worden steeds vaker ingezet als eerste kanaal voor wanneer er contact gezocht wordt met een bedrijf. Chatbots worden steeds slimmer en geven meteen antwoord op een vraag. Iets wat veel klanten kunnen waarderen. Echter adviseren wij om chatbots wel een persoonlijke touch te geven.

8. Single Page Design 

Snelheid is belangrijk en dit zien we ook in de opkomst van single page design, oftewel een website dat bestaat uit maar ėėn pagina in plaats van meerdere pagina’s. Alle informatie die je normaal gesproken op verschillende pagina’s zou vinden, staan nu op een enkele pagina. Single page design heeft een aantal voordelen tegenover traditionele websites. Een eenvoudig en rechtlijnig ontwerp, gepaard met een verhaal en interacties die bezoekers van de site langs een enkel pad naar de uiteindelijke doel sturen, heeft als gevolg dat conversies hoger liggen met single page design tegenover een standaardwebsite. Single page design zorgt ook voor uniformiteit op verschillende platforms. Web designers hoeven maar ėėn pagina te optimaliseren voor verschillende apparaten in plaats van meerdere pagina’s. Dit zorgt ervoor dat single page design op zowel desktop als mobiel er evengoed uitziet.

9. Flat Design / Minimalisme

Flat design, ook wel bekend als minimalistische design is al een tijdje populair. Ook in 2019 zullen we dit blijven zien mede door de opmars van mobile-first design en het vele gebruik van mobiele apparaten. Het is nog nooit zo belangrijk geweest om ervoor te zorgen dat websites snel en goed laden op mobiele apparaten. Websites met veel afbeeldingen laden langzaam en zijn frustrerend voor mobiele gebruikers. Schone en minimalistische ontwerpen zijn momenteel erg gewenst om twee belangrijke redenen. Ten eerste kunnen zowel mobiele als desktopgebruikers deze snel ladende website goed ervaren. Ten tweede helpt flat design de SEO-waarde van een website. Door Google’s ‘speed update’ zullen snel ladende sites beter in de zoekmachines staan dan trage sites met veel hi-res afbeeldingen.

10. Illustraties 

Waar voorheen vaak stockfoto’s werden gebruikt, zien we nu steeds meer unieke illustraties. Illustraties helpen bij het creëren van een visuele taal die een merk kan verbeteren en persoonlijkheid kan geven. Ook kunnen illustraties een praktische manier zijn om informatie over te brengen of om iets uit te leggen. Ze zijn visueel aantrekkelijk zonder in de weg te staan van functionaliteit. Deze trend is perfect voor bedrijven die leuk, fris en energiek zijn. Juist voor bedrijven die over het algemeen als serieus worden beschouwd, kunnen deze trend ze meer benaderbaar maken voor hun klanten.

 

SocialLane ontwerpt professionele websites die zowel zijn aangepast aan de laatste trends en die ook goed vindbaar zijn in Google!

Bekijk onze cases

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.