Trends social media 2021

De trends op het gebied van social media in 2021

Ons hele leven is het afgelopen jaar veranderd, dus ook de manier waarop we met social media omgaan. Onderzoek van Datareportal’s in juli 2020 laat zien dat bijna de helft van de respondenten meer tijd op social media heeft doorgebracht vanwege corona. De juiste inzet van social media voor marketingdoeleinden wordt daarom in 2021 belangrijker dan ooit. We zetten de zes belangrijkste trends van 2021 op het gebied van social media voor je op een rijtje.

1. Wek vertrouwen met influencers en ambassadeurs

Tegenwoordig leven we in een wereld waarin veel nepnieuws rondgaat en waarin men bezorgd is over de privacy. Dit veroorzaakt een wantrouwen jegens onder andere de content op social media. Uit onderzoek blijkt dat 75% van de mensen advertenties niet als waarheid accepteert. Consumentenbeoordelingen en de meningen van klanten worden door consumenten als veel waardevoller gezien.

Om social media anno 2021 succesvol in te kunnen zetten, is het de trend om een relatie op te bouwen met werknemers, klanten en influencers. Zij kunnen ervoor zorgen dat de merkboodschap wordt ondersteund door beter vertrouwde personen. Want alleen mensen die jou en het bedrijf vertrouwen, zullen klant worden.

2. Content is en blijft king, ook op social media

De insteek van social media is in contact treden met elkaar, sociaal zijn. Daarom is het algoritme zo ingedeeld dat bijdragen van mensen vaker vertoond worden dan die van bedrijven. Maar ook dat berichten met een relevante inhoud vaker vertoond worden. En hoe bepaalt zo’n sociaal netwerk dan wanneer inhoud relevant is? Dat meten ze af aan het aantal likes, opmerkingen en deelacties een bericht krijgt. Dus hoe meer de community actief reageert op de berichten die het bedrijf plaatst, hoe beter je berichten vertoond worden.

Natuurlijk is het algoritme van de sociale media al jaren zo ingericht, maar omdat er met de jaren steeds meer bedrijven en personen bij komen op de kanalen, wordt de inhoud van de berichten steeds belangrijker. Want jouw bericht moet echt relevanter en leuker zijn dan al die anderen, zodat het bedrijf toch die likes, reacties of deelacties krijgt van de volgers.

3. Diversificatie: spreid je kansen

Het afgelopen jaar hebben er weer enkele verschuivingen plaatsgevonden op de social media. TikTok schoot als een paddenstoel uit de grond en had op het hoogtepunt bijna 76 miljoen downloads. Doordat de korte video’s op TikTok zo populair waren, kwam Instagram enkele maanden later met Reels. Daarmee kon je dus ineens hetzelfde als op TikTok, maar dan gewoon op Instagram. En dat kanaal had al meer dan een miljard gebruikers, zij het in een andere leeftijdscategorie.

Wat kunnen we hiervan leren voor 2021? Spreid je kansen! De mogelijkheden op de verschillende social media blijven veranderen en je wilt niet de boot missen. Natuurlijk moet je goed blijven kijken op welke kanalen de doelgroep zich bevindt, maar op één paard wedden is ook bij social-mediamarketing niet aan te raden.

4. Ga live via social media

Als we kijken naar een verandering in de inzet van social media vorig jaar, dan is het wel dat er meer ‘live’ wordt ingezet. Logisch natuurlijk, nu we nog steeds minder in real life met elkaar kunnen communiceren en geen events kunnen organiseren.

In 2021 is live social media daarom niet weg te denken uit de marketingstrategie: een ware trend is geboren. Waar je normaalgesproken misschien een event in zou zetten om de business eens een goede marketingboost te geven, is live gaan op social media nu de uitkomst!

Maar waar moet je dan aan denken bij een live-sessie op social media? Je kunt bijvoorbeeld een Q&A-sessie organiseren of een interview houden. Maar ook de kijker eens meenemen achter de schermen bij een bedrijf. En natuurlijk lenen aankondigingen en lanceringen zich ook heel goed voor live-sessies.

Nog één tip: houd het vooral binnen kantooruren, privé en zakelijk lopen al genoeg door elkaar met het thuiswerken.

5. Meepraten over belangrijke kwesties

Uit onderzoek van Merkle blijkt dat in Q4 van 2020 een omslagpunt is bereikt in de mening van consumenten over bedrijven die al dan niet meepraten over belangrijke politieke, ecologische en sociale kwesties. Inmiddels geeft 56% van de consumenten aan geen respect te hebben voor bedrijven die zwijgen over belangrijke kwesties.

Een ware trend voor social media in 2021 is dus het gebruik van de platformen om klanten te informeren en gerust te stellen in dergelijke kwesties. Stil blijven is heel erg 2020.

6. Social commerce

De helft van de wereldbevolking heeft een account op in ieder geval één sociaal medium. En nu online winkelen door de verschillende lockdowns een nog grotere vlucht heeft genomen, kan het niet anders dan dat social media een steeds grotere rol gaat spelen in online verkoop. Inmiddels gelooft al 87% van de online kopers dat social media hen helpt bij het maken van een winkelbeslissing. Dus voor alle e-commerce-bedrijven: in 2021 ontkom je er niet aan om social media in te zetten voor een extra verkoopboost!

Wil je eens sparren over de juiste inzet van social media voor jouw business?

Bel of mail Joosje via 06 38 66 72 90 of joosje@sociallane.nl.

Of wil jij nog wat meer informatie over onze werkwijze?

Bekijk dan onze pagina over social media uitbesteden!