Veilig social media gebruiken

Social Media

‘Welcome to the ‘dark side of social media’

Ontwikkeling van social media

Social media, we kunnen er niet meer omheen. Twitter, Facebook, WhatsApp, noem maar op, zijn tegenwoordig de’ hype’. Face-to-face contacten verdwijnen steeds vaker. De social media levert wel op dat we altijd snel en makkelijk te bereiken zijn.
De jeugd helpt de oudere generatie of personen die beperkte kennis hebben op het gebied van social media om met de trend mee te gaan en zich aan de sociale netwerken toe te voegen. De jeugd is vaak te spreken over de ‘hype’. Zowel zakelijk als privé gebruik. Onhandig en kost te veel tijd dat ‘sociale gebeuren’, vindt de oudere generatie. Deze discussie zal nog wel een tijdje spelen. Voordat we ooit nog een keer een antwoord krijgen op de vraag wie er gelijk zou hebben, moeten de gebruikers van social media zich af vragen of er juist wordt om gegaan met social media. In deze ‘duistere materie’ schuilen twee hoofdgevaren waar elk individu, die in contact komt met social media, aan kan werken om te voorkomen dat ze zichzelf in de vingers snijdt.

Social media privacy

Onbekendheid
Waar eindigt mijn bericht als ik hem online plaats? Wat wordt er met mijn bericht gedaan nadat ik deze plaats? Moet het bedrijf toestaan dat iedereen binnen het bedrijf zonder sturing, social media gebruikt voor communicatie? Onbekendheid. Het eerste gevaar. Weten we echt 100% zeker wat er achter de schermen van social media gebeurt en wat de neven effecten zijn?

Ken je deze situatie: hard gewerkt hebben en even een momentje voor jezelf nemen.. ‘Social Media time’! Tijd om een leuke foto van vorig weekend te plaatsen, maar daarvoor eerst even het privacy -en cookie beleid accepteren want anders staat dat maar in de weg. Wat heb ik zojuist geaccepteerd? Op het moment dat je op het knopje ‘akkoord’ klikt, geef je, bijvoorbeeld Facebook, onbeperkte gebruikersrecht. Om escalatie te voorkomen, is er internationaal geregeld dat iemand anders jouw auteursrechten niet krijgt zonder enige toestemming. Wisten wij dit? Het is handig om voor het accepteren van de voorwaarden het beleid door te lezen zodat problemen voorkomen kunnen worden.

Bedrijven starten vaak met social media voor de ontwikkeling van een betere communicatie en samenwerking met mede-collega’s en contacten. Het is een misvatting dat gebruikers zonder sturing hun weg wel vinden in het gebruik van social media. Sturing van medewerkers en nadenken over hoe social media gebruikt zou moeten worden binnen het bedrijf is essentieel. Door duidelijkheid binnen een werkgroep wordt er een grens getrokken tussen ‘wat er wel en niet’ gezegd kan worden tegen elkaar op social media.

Roekeloosheid op social media
Social media is ideaal om even lekker zonder na te denken iets te doen. Foto’s liken, tweets posten etc. Onbewust plaats je informatie op social media. Roekeloosheid. Dit gevaar zorgt voor een bedreiging naar buiten toe. Voor privé maar misschien ook voor je bedrijf, zaak, organisatie of misschien wel je baan.

Privé voorbeeld: ‘Al je vrienden en familieleden via social media op de hoogte stellen dat je morgen om 08:00 naar Mexico vertrekt voor 3 weken samen met de buren.’ Dit wekt criminaliteit op met als oorzaak social media en met jezelf als auteur. Diefstal in een leegstaand huis is een ideale situatie voor een crimineel. In dit voorbeeld is duidelijk te zien dat roekeloosheid op het social media niet alleen bedreigingen op het internet kan veroorzaken, maar ook in het dagelijks leven.

Zakelijk voorbeeld: ‘Via social media laten weten hoe druk je het hebt op het moment en dat het geld maar binnen blijft stromen’. ‘Of dat je vervelende collega nooit zijn afspraken na komt’. Met natuurlijk niet te vergeten om achter het bericht de naam van het bedrijf of persoon te plaatsen. ’Ook al is dit voorbeeld erg utopisch, de deuren die op slot waren voor criminelen staan nu wagenwijd open en onderlinge ruzies ontstaan op de werkvloer.

Veilig Gebruik Social Media
Veilig Gebruik Social Media

Kans ontnemend, zijn de juiste woorden voor optimale veiligheid. Op die manier zal de kans kleiner worden dat social media gezien wordt als een bedreiging voor de maatschappij.

Preventie tips

Tips die ervoor kunnen zorgen dat je het voor jezelf en/of medewerkers veiliger maakt op social media:

1. Weet wat je accepteert;
2. Maak van je social media geen dagboek;
3. Houd persoonlijke informatie uit de buurt van social media;
4. Wees bewust dat kinderen goed om gaan met social media;
5. Stel de juiste beveiliging en privacy in op sociale netwerken;
6. Klik niet elke link aan die verleidelijk lijkt;
7. Houd zakelijk gebruik van social media en privé gebruik gescheiden;
8. Train en begeleid je medewerkers op het gebied van social media en blijf dat herhalen;
9. Voer een toestemmingssysteem voor berichten in;
10. Het opstellen van een Social Media Policy voor zakelijk gebruik;
11. Blijf up-to-date op het gebied van de ontwikkelingen op Social media.

Social Media Policy

Wanneer een persoon in dienst is van een bedrijf of zaak en actief is op het gebied van social media kan de persoon gezien worden als een visitekaartje voor zijn of haar organisatie. Stel je als persoon je bedrijf, zaak, baan, collega’s of misschien wel je baas in goed daglicht of schaad je het imago? Om toch de voordelen uit social media te halen zal een ‘policy’ voor een kader en richtlijnen zorgen binnen een organisatie. Door de policy weten medewerkers exact wat er van hun verwacht wordt en kunnen daardoor gebruik maken van social media zonder de angst daarvoor op de vingers getikt te worden.

Wat kan SocialLane voor jou betekenen?

De genoemde bedreigingen kunnen een afschrikkend-effect hebben, maar dat is niet de bedoeling van social media. Social media kan voor personen gezien worden als leedvermaak, maar tegenwoordig zien organisaties steeds meer voordelen in het gebruik van social media. Zoals webcare en online zichtbaarheid.

Het bedrijf SocialLane geeft een duidelijk beeld van de digitale mogelijkheden. De focus ligt op de online zichtbaarheid en is gericht op het creëren van meer business. SocialLane heeft een adviserende rol en laat zien hoe er op de juiste en veilige manier gewerkt moet worden met de digitale mogelijkheden die resulteren tot grotere kansen op de markt. Waaronder het werken met social media voor een bedrijf.