Wat is de nieuwe algoritme update ‘Fred’ van Google?

Het is onrustig op het wereldwijde web. Waarom? Google heeft vanaf 8 maart een nieuw algoritme in werking gesteld dat nog feller optreedt tegen websites met, laten we het maar noemen zoals het is, weinig inhoud. ‘Fred’, zoals het nieuwe algoritme heet, houdt de gemoederen flink bezig. Met name voor eigenaren van affiliate websites (sites die hun geld verdienen met het doorverwijzen naar bijvoorbeeld Amazon.com of Bol.com) met een beperkte hoeveelheid relevante content is de verrassing groot. Sinds 8 maart zien zij hun ranking dalen en het aantal bezoekers drastisch afnemen. Wij hebben alles wat je moet weten voor je op een rijtje gezet.

Fred, de opvolger van Penguin

Google algoritme update Fred

Waar de laatste grote algoritme update (Penguin 4.0, Phase 2) van Google al behoorlijk straffend was voor sites met weinig relevante content en veel advertenties, lijkt Google die trend door te zetten.  Wat de exacte wijzigingen zijn houdt Google liever voor zichzelf, iets wat geen nieuws meer mag heten. Wel weten we dat, ten opzichte van Penguin, kortgezegd onvergeeflijker is dan ooit.

Wie moeten zich zorgen maken?

De algoritme updates van Google hebben effect op elke website, maar niet van elke website is het effect zichtbaar. De ene site is namelijk de andere niet. Wat we tot nu toe wel weten; voldoe je aan de volgende criteria, dan zit je in de risicozone:

  • Affiliate sites met een afwijkende hoeveelheid links naar bijvoorbeeld Amazon.com, ten opzichte van ‘normale’ affiliate sites
  • Site met veel content, maar gebrek aan relevantie
  • Sites met veel beschikbare advertentieruimte op de website

De relevantie revolutie

Niet alleen affiliate websites worden getroffen door de laatste update. Feitelijk zal elke website met content die niet aansluit bij haar beoogde doelgroep de grillen van ‘Fred’ aan den lijve ondervinden. Dit gold ook voor vorige updates van Google. De reden hiervoor is simpel. Google wilt haar gebruikers niet zoveel mogelijk websites tonen na het doen van een zoekopdracht. Google wilt haar gebruikers antwoord geven op hun vragen. Als je je meer verdiept in deze logica van Google en dit toepast op jouw site kan dit zomaar een groot verschil voor je vindbaarheid.

Hoe voorkom je een acute daling in zoekresultaten?

Met de bovengenoemde punten op het netvlies is het voorkomen van een daling in zoekresultaten haalbaar. Affiliate websitebezitters zullen hun website kritisch moeten bekijken als het goed om het aantal affiliate links en de bijbehorende content. Content die niet, of onvoldoende aansluit bij de doelpagina van de affiliate link is een absolute no-go!

Don’t!

Schiet vooral niet direct in de stress. Er is (nog) geen officieel statement van Google beschikbaar met suggesties en tips om daling in de ranking in zijn geheel te voorkomen. Drastische veranderen aan je website zijn hierom af te raden, tot er meer bekend is.

Do

In plaats van content te verwijderen is het juist meer aan te raden om:

  • Content te evalueren op relevantie – vrijwel elke branche is in verandering, pas dit toe op je content
  • Check in je Analytics welke backlinks van lage kwaliteit zijn, en
  • Pas de nofollow-tag toe op je betaalde affiliate links, zoals Google dicteert
  • Wees waakzaam voor het hebben van te veel advertenties ‘above the fold’

Nog steeds een lage ranking?

Het zou kunnen dat wat je ook onderneemt om je website relevanter te maken niet helpt. Balen! In dat geval is het goed mogelijk dat je de penalty van Google al binnen hebt. Geef ons een belletje (070 322 90 83), mail ons en wij gaan kijken of de penalty voor jouw website terug te draaien is. Wil je liever voorkomen dan genezen? Heel verstandig! Wij kunnen een startanalyse voor je uitvoeren en zo kom je direct te weten waar verbeteringen kunnen worden toegepast aan je site om een lange ranking tegen te gaan, ofwel te voorkomen.