Zal Google in de toekomst worden verstoten van de troon op de zoekmachine markt?

Google is in de loop der jaren uitgegroeid tot zoekmachine nummer 1. Als men iets op wil zoeken via het internet, dan wordt vrijwel direct Google geraadpleegd.  “Even Googlen” hoor je al snel in gevallen mensen iets niet weten en informatie nodig hebben. Dat Google uitgegroeid is tot de meest bezochte zoekmachine is niet zo vreemd, aangezien de resultaten van de zoekopdracht in de loop der jaren zo zijn geperfectioneerd dat deze (bijna) naadloos aansluiten op de informatie die men zoekt.

Het probleem

Het zal de meeste mensen niet zijn ontgaan, maar Google is de laatste tijd vooral negatief in het nieuws als het gaat over privacy schending.  Van enorme boetes in Spanje (€900.000,-) en Frankrijk (€150.000,-) tot een miljoenenboete van €10.000.000. Allemaal hebben deze boetes te maken met privacy schending. Tel daar nog eens de openbaring van Edward Snowden bij op en voor veel mensen wordt steeds meer duidelijker dat hun privé gegevens haast op ‘straat liggen’.
In de openbaring van Edward Snowden gaf hij te kennen dat steeds vaker inlichtingendiensten massa’s informatie verzamelen van grote technologiebedrijven zoals Google. Deze gegevens worden gekoppeld voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties en personalisatie van de diensten. Het gaat vaak om gevoelige informatie zoals betalingsinformatie, locatiegegevens en gegevens over surfgedrag over meerdere websites. Vaak is het voor de gebruiker niet mogelijk om het koppelen van informatie uit te zetten.

De alternatieven

Sinds een aantal jaar bestaan er de zogenoemde privacyvriendelijke zoekmachines. Het zijn zoekmachines die geen persoonlijk profiel bijhouden, geen andere data bijhouden en de zoekresultaten niet personaliseert.

Voordat bekend werd dat Google veelvuldig de privacy schendt waren deze zoekmachines bij de meeste mensen onbekend, maar met de openbaring van Edward Snowden worden deze zoekmachines steeds populairder. In 2013 is het aantal verwerkte zoekopdrachten voor DuckDuckGo meer dan verdubbeld ten opzichten van 2012. Zij verwerkte in 2013 meer dan 1 miljoen zoekopdrachten. De privacyvriendelijke zoekmachines:

Het is een kwestie van tijd of deze zoekmachines zullen een einde maken aan de hegemonie van Google in de zoekmachine markt, want wie wil hun privé informatie zo op straat hebben liggen? Bekijk wat er kan gebeuren met de informatie die Google opslaat.

Geschreven door: Robin Sluysmans

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.