Content strategie opstellen

content strategie opstellen
Content strategie opstellen

Relevante content is van groot belang, vooral in een tijdperk als deze waar jij niet degene bent die vertelt wat de doelgroep wil maar de doelgroep jou vertelt wat zij wil. Omdat de aandacht steeds meer die kant opschuift is het steeds ingewikkelder te weten wat je nu precies moet doen. Dit is een reden om een doordachte contentstrategie op te stellen.

Heb je al een strategie? Lees dan vooral verder om te checken of deze nog steeds past. Iedereen en alles verandert continu dus jouw merk ook.

Er zijn 4 stappen die handig zijn om aan te houden tijdens het schrijven van je contentstrategie. Hieronder werken we deze stappen verder uit.

  1. Doel
  2. Doelgroep
  3. Kernboodschap
  4. Kanalen


 

1. Het doel

Een doel geeft een richting aan en helpt je focussen. Ook kan je met een doel achteraf meten of je de gewenste resultaten daadwerkelijk hebt behaald. Stel bij je doelen bijbehorende KPI’s op en maak deze zo SMART mogelijk.

Voorbeelden van doelen:

  • Vergroten van de interesse bij de klant
  • Vergroten van je merkbekendheid
  • De loyaliteit van je klant vergroten
  • De conversieratio verhogen
  • Opbouwen van autoriteit


 

Contentdoelstelling KPI SMART
Vergroten van de interesse bij de klant Meer pageviews Het aantal views van pagina’s overde nieuwe productlijn X moet in Q4250% procent hoger zijn dan in Q3.

Hoe meer je contentdoelstellingen zijn afgebakend, zul je merken dat je boodschap en stijl duidelijker en herkenbaarder zijn. Ook zal je zien dat meerdere doelen elkaar zullen beïnvloeden. Zo kan merkbekendheid leiden tot meer interesse in je producten/diensten, merkvoorkeur en zelfs een hoger omzet.

2. Doelgroep

Het doel dat je net hebt opgesteld wil je voor elkaar krijgen bij een bepaalde groep mensen. Je moet dus weten wie deze mensen zijn, wat hun interesses zijn en waar je ze kan bereiken.

Contentmarketing is ontstaan vanuit de gedachte dat de ontvanger steeds bewuster bepaalt wat hij ziet, beluistert en leest, en daarnaast ook wat niet. Er wordt dus ook vaker gesproken over het ‘opbouwen van een publiek’ (pull) in tegenstelling tot het ‘bereiken van een doelgroep’ (push).

Om de juiste publiek te bereiken moet je weten waar jouw ideale contentconsument op zit te wachten. Maar voordat je dat weet ga je op zoek naar wie je het liefst zou willen bereiken. Wie is jouw ideale klant? Het is goed om daar een duidelijk beeld van te hebben voor als je straks content gaat maken.

Voorbeelden waar je op kan richten wanneer je jouw ideale contentconsument gaat beschrijven:

  • Drijfveren
  • Ambities
  • Motivators
  • Doelen
  • Interesses
  • Behoeften
  • Verlangens
  • Angsten
  • Frustraties
  • Belemmeringen
  • Beïnvloeders
  • Mediagedrag


 

Hoe uitgebreider, hoe meer aanknopingspunten je straks heb voor het creëren van content. Hoe meer details je beschrijft, hoe beperkter de groep wordt. Uiteindelijk is het natuurlijk aan jou hoe specifiek jij jouw doelgroep wilt hebben.

3. Kernboodschap

In deze fase gaat het erom wat jij te vertellen hebt. Wat is jouw toegevoegde waarde? Wat maakt jou waardevol? Met welke boodschap ga je jouw doelgroep bereiken?

Er zijn veel methoden op je unieke toegevoegde waarde te ontdekken. Maar hieronder beschrijven wij het ‘Sweet Spot-model’. Deze ‘Sweet Spot’ is een overlapping van drie onderdelen: jouw merk expertise, de behoeften van de gewenste doelgroep en de markt waar jouw merk zich in bevindt.

  • Merk expertise: hier gaat het om de kracht van jouw merk. Waar is jouw merk goed in? Wat zijn jouw USP’s?
  • Behoeften doelgroep: leg vast wat de eigenschappen, wensen en behoeften zijn van jouw doelgroep. Neem dit bijvoorbeeld over uit stap 2 Doelgroep. Wat zijn hun verwachtingen? Welke problemen willen ze opgelost zien?
  • De markt: kijk goed naar je concurrentie. Hoe pakken zij het aan? Kan jij dit specifieker, beter of uitgebreider? Op welke manier onderscheid jouw merk zich ten opzichte van de concurrentie? Maar kijk bijvoorbeeld naar externe factoren die invloed kunnen hebben op het gedrag van je klanten, denk aan trends of technologie.

Zodra je het ‘Sweet Spot-model’ is opgesteld kan je een kernboodschap beschrijven. Hieronder een voorbeeld hoe:

Voor (doelgroep)

Zodat hij/zij (in te vullen wens/behoefte van doelgroep) 

Delen wij (kernboodschap) 

Anders dan (wat anderen/concurrenten doen) 

Want wij zijn (unieke kracht of expertise van jouw merk) 

Als jouw kernboodschap is beschreven, kan je het nog krachtiger maken met  het model ‘Message House’ gebruiken. In het kort kan je met een ‘Message House’ bepalen welke content je kan gaan maken, maar ook welke niet.

Het koepelverhaal is je kernboodschap. Om dit sterker te maken en voor jou concreter te maken wat voor content je straks kan gebruiken kan het ondersteund worden door pijlers; dit zijn bijvoorbeeld thema’s of sub-boodschappen die lading geven aan jouw verhaal. Wees dus ook kritisch. Stel je neemt een pretpark als voorbeeld en zegt: ‘Wij zijn het leukste pretpark voor gezinnen met jonge kinderen.’ Denk: waarom? Waar blijkt dat uit? Hoezo?

Bij het pretpark kunnen de pijlers zijn:

  • Vrolijkheid staat centraal
  • Het is voor iedereen toegankelijk
  • We ontzorgen ouders

Om hier nog meer kracht aan te geven is een stevige fundering nodig. Laat zien hoe je die pijlers waar maakt. Hoe kan je aantonen dat dit waarheid is. Bijvoorbeeld:

Vrolijkheid staat centraal:

  • We spelen alleen opgewekte muziek af in ons park
  • We hebben geen enge of spannende attracties

Het is voor iedereen toegankelijk:

  • Geen van onze attracties heeft een lengte restrictie
  • We hanteren betaalbare prijzen

We ontzorgen ouders:

  • We hebben een entertainmentteam
  • Het park is overzichtelijk en afstanden zijn kort

 

Met deze fundering komen creatieve contentideeën en formats heel natuurlijk naar boven. 

4. De kanalen

Nu weet je door de beschrijving van jouw ideale doelgroep waar je ze kan vinden en wat hun mediagebruik is. Daarbij is het slim om gebruik te maken van kanalen voor contentpublicatie en kanalen voor contentverspreiding.

Voor contentpublicatie maak je gebruik van een standaard plek. Het beste is om een eigen platform te beheren, bijvoorbeeld een website, blog of kennisbank. Dit soort platformen kan je grotendeels zelf controleren en is jouw publiek niet afhankelijk van algoritmes of populariteit.

Daarnaast is het belangrijk om jou gepubliceerde content via diverse kanalen zichtbaar en vindbaar te maken bij je publiek. Hier kan je gebruik maken van SEO, e-mail of websites van anderen. De meest populaire manier hiervoor is via social media. Let wel op dat je voor social media kiest dat bij jouw merk past en waar jouw doelgroep zich bevindt. En om een grotere kans te maken jouw publiek te bereiken kan je gebruik maken van meerdere platformen. Gebruik echter niet te veel kanalen want het kost ook veel tijd om een passende toon te gebruiken en je content goed te onderhouden.

Aan de slag met Content strategie

Alle stappen gevolgd en enthousiast geworden? Wil je het nu daadwerkelijk ook gaan uitvoeren maar vraag je je af hoe en wat je moet doen? Lees meer op onze pagina over Content marketing

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin