Contentstrategie opstellen

content strategie opstellen

Relevante content is van groot belang, vooral in een tijdperk als deze waar jij niet degene bent die vertelt wat de doelgroep wil maar de doelgroep jou vertelt wat zij wil lezen. Dit is een belangrijke reden om een doordachte contentstrategie op te stellen.

Heb je al een strategie? Lees dan vooral verder om te checken of deze nog steeds past. Iedereen en alles verandert continu dus jouw merk ook.

Er zijn 4 stappen die handig zijn om aan te houden tijdens het schrijven van je contentstrategie. Hieronder werken we deze stappen verder uit.

  1. Doel
  2. Doelgroep
  3. Kernboodschap
  4. Kanalen

 

1. Het doel

Een doel geeft een richting aan en helpt je te focussen. Ook kan je met een doel achteraf meten of je de gewenste resultaten daadwerkelijk hebt behaald. Stel bij je doelen bijbehorende KPI’s op en maak deze zo SMART mogelijk.

Voorbeelden van doelen:

  • Vergroten van de interesse bij de klant
  • Vergroten van je merkbekendheid
  • De loyaliteit van je klant vergroten
  • De conversieratio verhogen
  • Opbouwen van autoriteit

 

Contentdoelstelling KPI SMART
Vergroten van de interesse bij de klant Meer pageviews Het aantal views van pagina’s overde nieuwe productlijn X moet in Q4250% procent hoger zijn dan in Q3.

Hoe beter je content doelstellingen zijn afgebakend, hoe beter je boodschap en stijl duidelijker en herkenbaarder zijn. Ook zal je zien dat meerdere doelen elkaar zullen beïnvloeden. Zo kan merkbekendheid leiden tot meer interesse in je producten/diensten, merkvoorkeur en zelfs een hoger omzet.

2. Doelgroep

Het doel dat je net hebt opgesteld, wil je voor elkaar krijgen bij een bepaalde groep mensen. Je moet dus weten wie deze mensen zijn, wat hun interesses zijn en waar je ze kan bereiken.

Content marketing is ontstaan vanuit de gedachte dat de ontvanger steeds bewuster bepaalt wat hij ziet, beluistert en leest en daarnaast ook wat niet. Er wordt dus ook vaker gesproken over het ‘opbouwen van een publiek’ (pull) in tegenstelling tot het ‘bereiken van een doelgroep’ (push).

Om het juiste publiek te bereiken, moet je weten waar jouw ideale consument op zit te wachten. Maar voordat je dat weet, ga je op zoek naar ‘wie’ je het liefst zou willen bereiken. Wie is jouw ideale klant? Het is goed om daar een duidelijk beeld van te hebben voor als je straks content gaat maken.

Onderwerpen waar jij je op kan richten wanneer je jouw ideale consument gaat beschrijven:

  • Wat zijn zijn/haar drijfveren
  • Welke ambities heeft jouw ideale consument
  • Wie zijn zijn/haar motivators en beïnvloeders
  • Welke doelen heeft hij/zij
  • Welke interesses, behoeften en verlangens
  • Welke angsten, frustraties en belemmeringen heeft hij/zij
  • Wat is zijn/haar mediagedrag en social media kanalen

 

Hoe uitgebreider je de doelgroep omschrijft, hoe meer aanknopingspunten je straks heb voor het creëren van content. Hoe meer details je beschrijft, hoe kleiner maar wel specifieker de doelgroep wordt. Uiteindelijk is het natuurlijk aan jou, hoe specifiek jij jouw doelgroep wilt hebben.

3. Kernboodschap

In deze fase gaat het erom wat jij te vertellen hebt. Wat is de toegevoegde waarde van jouw producten of diensten? Wat maakt jouw bedrijf waardevol? Met welke boodschap ga je jouw doelgroep bereiken?

Er zijn veel methoden om je unieke toegevoegde waarde te ontdekken. Maar hieronder beschrijven wij het ‘Sweet Spot-model’. Deze ‘Sweet Spot’ is een overlapping van drie onderdelen: jouw merk expertise, de behoeften van de gewenste doelgroep en de markt waar jouw merk zich in bevindt.

  • Merk expertise: hier gaat het om de kracht van jouw merk. Waar is jouw merk goed in? Wat zijn jouw USP’s?
  • Behoeften doelgroep: leg vast wat de eigenschappen, wensen en behoeften zijn van jouw doelgroep. Neem dit bijvoorbeeld over uit stap 2 Doelgroep. Wat zijn hun verwachtingen? Welke problemen willen ze opgelost zien?
  • De markt: kijk goed naar je concurrentie. Hoe pakken zij het aan? Kan jouw bedrijf dit specifieker, beter of uitgebreider? Op welke manier onderscheidt jouw merk zich ten opzichte van de concurrentie? Maar kijk bijvoorbeeld naar externe factoren die invloed kunnen hebben op het gedrag van je klanten, denk aan trends of technologie.

Zodra je het ‘Sweet Spot-model’ is opgesteld, kan je een kernboodschap beschrijven. Hieronder een voorbeeld hoe:

Voor (doelgroep)

Zodat hij/zij (in te vullen wens/behoefte van doelgroep) 

Delen wij (kernboodschap) 

Anders dan (wat anderen/concurrenten doen) 

Want wij zijn (unieke kracht of expertise van jouw merk) 

Als jouw kernboodschap is beschreven, kan je het nog krachtiger maken met het model ‘Message House’. In het kort kan je met een ‘Message House’ bepalen welke content je kan gaan maken, maar ook welke niet.

Het koepelverhaal is je kernboodschap. Om dit sterker en concreter te maken, kan het ondersteund worden door pijlers; dit zijn bijvoorbeeld thema’s of sub-boodschappen die lading geven aan jouw verhaal. Wees dus ook kritisch. Stel, je neemt een pretpark als voorbeeld en zegt: ‘Wij zijn het leukste pretpark voor gezinnen met jonge kinderen.’ Denk: waarom? Waar blijkt dat uit? Hoezo?

Bij het pretpark kunnen de pijlers zijn:

  • Vrolijkheid staat centraal
  • Het is voor iedereen toegankelijk
  • We ontzorgen ouders

Om hier nog meer kracht aan te geven, is een stevige fundering nodig. Laat zien hoe je die pijlers waar maakt. Hoe kan je aantonen dat dit waarheid is. Bijvoorbeeld:

Vrolijkheid staat centraal:

  • We spelen alleen opgewekte muziek af in ons park
  • We hebben geen enge of spannende attracties

Het is voor iedereen toegankelijk:

  • Geen van onze attracties heeft een lengte restrictie
  • We hanteren betaalbare prijzen

We ontzorgen ouders:

  • We hebben een entertainmentteam
  • Het park is overzichtelijk en afstanden zijn kort

Met deze fundering komen creatieve contentideeën en formats heel natuurlijk naar boven. 

4. De kanalen

Door de beschrijving van jouw ideale doelgroep weet je waar je deze kunt vinden en wat hun mediagebruik is. Daarbij is het slim om gebruik te maken van kanalen voor contentpublicatie en kanalen voor contentverspreiding.

Voor contentpublicatie maak je gebruik van een standaard plek. Het beste is om een eigen platform te beheren, bijvoorbeeld een website, blog of kennisbank. Dit soort platformen kun je grotendeels zelf controleren en is jouw publiek niet afhankelijk van algoritmes of populariteit.

Daarnaast is het belangrijk om jouw gepubliceerde content via diverse kanalen zichtbaar en vindbaar te maken. Hier kun je gebruik maken van SEO, e-mail of websites van anderen. De meest populaire manier hiervoor is via social media. Let wel op voor welke social media je kiest. Deze moet wel bij jouw merk passen en jouw doelgroep moet zich hier bevinden. En om een grotere kans te maken jouw publiek te bereiken, kun je gebruik maken van meerdere platformen. Gebruik echter niet te veel kanalen want het kost ook veel tijd om voor ieder platform een uniek bericht te schrijven en je content goed te onderhouden.

Aan de slag met Content strategie

Alle stappen gevolgd en enthousiast geworden? Wil je het gaan uitvoeren maar vraag je je af hoe en wat je moet doen? Lees meer op onze pagina over Content marketing