Wat is een bouncepercentage?

Google Online Kennisbank

Een bouncepercentage is een term die in de online marketing veel gebruikt wordt. Deze term komt veel terug in Google Analytics en is simpel gezegd een sessie waarbij slechts één pagina van een website wordt geladen. Dat wil dus zeggen dat een gebruiker geen andere pagina’s bekijkt van de website.

 Voorbeeld

“Onze diensten” is een belangrijke pagina voor jouw bedrijf. De afgelopen 7 dagen hebben 100 gebruikers deze pagina bezocht. Deze pagina heeft een bouncepercentage van 60%. Dit houdt in dat 60 gebruikers na het zien van deze pagina de website hebben verlaten. De overige 40 gebruikers hebben wel een andere pagina geopend van jouw website.

Is een hoog bouncepercentage slecht?

Dat hoeft niet per se. Dat hangt af van het feit of het voor jouw website belangrijk is dat gebruikers meerdere pagina’s van jouw website bekijken. Als dit wel zo het geval is, dan is een hoge bouncepercentage een slechte zaak. Toch raden wij aan om het percentage zo laag mogelijk te houden, omdat een hoge bouncepercentage een negatieve invloed heeft op de SEO-prestaties. Een percentage van 35 – 50% is ideaal.

Er zijn een aantal manieren om ervoor te zorgen dat de bouncepercentage op een website wordt verlaagd. Een aantal zijn hieronder te lezen:

  • Ervoor zorgen dat de website snel laadt, dan hebben bezoekers minder snel de neiging om weg te klikken van de website
  • Het is belangrijk om voor jouw doelgroep de juiste content te creëren. Hierdoor lezen bezoekers precies de juiste informatie die zij nodig hebben en zullen ze langer op een pagina blijven. De juiste content kan worden versterkt door gebruik te maken van attention, interest, desire en action (AIDA-model)
  • Op de website moet per pagina duidelijk worden wat het doel van deze pagina is. Waar moeten bezoekers op klikken of wat moeten ze invullen om uiteindelijk te bereiken waarvoor ze zijn gekomen. Dit kan worden versterkt door gebruik te maken van call-to-actions.

Google Ads uitbesteden

Google Ads campagnes uitbesteden heeft veel voordelen. SocialLane is Google partner en wij weten alles van succesvol online adverteren. We bereiken beter jouw doelgroep en zorgen voor meer relevant verkeer naar de website. Het resultaat? Meer bezoekers, lagere kosten per klik en dus een hoger rendement. Wij zetten succesvolle campagnes op, monitoren deze voortdurend en zorgen zo voor steeds betere resultaten!

Wil je ook meer resultaat met Google Ads? Bel ons dan op 070 322 90 83.

Relevante kennisbank artikelen
Wat is Google Analytics 4?
Wat is Google Tag Manager?
Wat is een pageview?
Wat is een sessie?
Wat is een XML sitemap?
Wat is duplicate content?
Wil je meer kennis vergaren?

Dutch Marketing Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.