Wat is contentmarketing?

Google optimalisatie

Content is King. Het gespreksonderwerp binnen de marketing branche op dit moment.  Maar wat is contentmarketing eigenlijk precies?

Momenteel gaan er diverse termen rond, custom publishing, member media, private media, branded content, custom content en branded media. SocialLane zet ze allemaal onder dezelfde noemer: contentmarketing.

Contentmarketing, door het Amerikaanse Content marketing Institute letterlijk vertaald als: ‘Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquit, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.’ Dit definieert contentmarketing als volgt: ‘Contentmarketing is de kunst om precies te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Je speelt in op deze behoefte met content die en de helpende hand biedt en verband houdt met de aanschaf of het gebruik van jouw producten of diensten. Deze content wordt aangeboden via de on- en offlinemiddelen met als doel de klanten aan te trekken en vooral te binden.’

Mensen zijn altijd op zoek naar nieuwe informatie

Tegenwoordig bepaalt men zelf wat relevant, waardevol en aantrekkelijk voor hen is. De online mening van andere is in de afgelopen jaren daardoor ook steeds belangrijker geworden. Minder traditionele media, meer online, zoals social media. Consumenten gaan ervan uit dat bedrijven en organisaties snel en toegankelijk alle voor hen relevante informatie beschikbaar hebben. En dan verwachten ze ook nog eens dat je hen voorziet van niet alleen informatief nieuws, in de vorm van oplossingen, tips en verhalen, maar ook entertainment. Dit geldt binnen de consumentenmarkten, maar zeker ook binnen de B2B-omgevingen. Mensen delen de informatie en ervaringen hedendaags steeds vaker en makkelijker via online mogelijkheden. Als het je als bedrijf lukt je naam aan gedeelde content te verbinden, verbind jij je automatisch met de afnemers en dat is precies wat je wilt.

‘Content creatie’

Een vraag die wellicht bij je te binnen schiet, is hoe je die relevante content creëert? Simpel weg gezegd, onthoud de volgende drie punten; ‘Het juiste formaat, via het juiste kanaal en op het juiste moment!’ Relevante content zorgt namelijk voor communicatie en interactie met de klant. In plaats van direct te verkopen, kom je onder de aandacht van de klant. Uit onderzoek blijkt dat je minimaal 7 keer voorbij moet komen, wil iemand daadwerkelijk actie ondernemen. Door trouw te zijn aan het voortdurend leveren van waardevolle en relevante content aan je relaties, word je uiteindelijk beloond met hun klandizie en trouw. Een tip om te onthouden vanuit SocialLane; ‘Eerst geven voordat je kunt nemen’.

Nieuwe content draagt bij aan het regelmatig nieuw informeren van je klanten. Wist je dat het internet je hiervoor ook zal belonen? Google en de andere zoekmachines hebben namelijk een voorkeur voor sites en online communicatie met wisselende content. Actieve sites zijn voor hen aantrekkelijker en zijn het waard om bij terug te komen. Nieuwe content trekt niet alleen mensen, maar het boeit en bindt ze daardoor aan je bedrijf of organisatie. Goede contentmarketing zorgt ervoor dat een potentiële klant stopt, leest, nadenkt en uiteindelijk over komt tot actie door het gedrag aan te passen.

Benieuwd naar wat SocialLane voor je kan betekenen op het gebied van content marketing? Klik hier en we vertellen je meer.

Doorvoeren en resultaten boeken

Nu je weet wat contentmarketing is en de toegevoegde waarde ervan om zo je klanten te verbinden met je bedrijf of organisatie, is de vraag hoe je dit kan doorvoeren? Een strategische aanpak staat hierbij dan ook bovenaan je prioriteitenlijstje. Weet wat contentmarketing moet gaan opleveren. Niet alleen voor jouw het bedrijf maar ook voor het publiek. SocialLane gaat in op de ROEM-cyclus, ontwikkeld door Mascha Gerretsen en Irma Machielse. De ROEM-cyclus, een succesvolle aanpak en daarmee een rode draad om zowel contentmarketing als community building op de juiste manier op elkaar af te stemmen en door te voeren. Door middel van stapsgewijs de cyclus te doorlopen vergroot je jouw succes van contentmarketing.

Unknown
Unknown

Het ROEM model bestaat uit 4 fases

R andvoorwaarden bepalen
O rganiseren
E engageren en activeren
M eten

De fases doorloop je via de acht genoemde stappen. Aan de hand van deze fases kun jij precies zien wat jouw organisatie al goed doet en wat wellicht nog punten zijn om te verbeteren.

Stap 1: Commitment, budget en organisatie

Een efficiënte werkwijze, beschikbaar budget en het draagvlak binnen je organisatie zijn de basisvoorwaarden voor een succesvol bedrijf.

Lig jij op één lijn met het management van jouw organisatie? Commitment staat centraal voor vertrouwen en levert uiteindelijk budget. Creëer voor de optimale afstemming op jouw bedrijf de verschillende functiegebieden en werk vanuit één contentmarketing strategie met het gehele team.

Stap 2: Content doelen en -doelgroepen

Een belangrijk aspect voor succes is het vaststellen wat je met content wilt bereiken en nog belangrijker wie je wilt bereiken!

Maak een analyse en stel vooraf vast welke doelen en op welk publiek je wilt focussen. Bij iedere campagne werk je naar een doel, maar dat doel kan dan ook voor iedere keer weer verschillend zijn. Kies je voor meer naamsbekendheid of ga je toch voor meer leads genereren?

Door van tevoren de content doelen te bepalen, kun je gaan analyseren, aanpassen en aantonen wat de content marketing oplevert.

Stap 3: Contentstrategie en de juiste -tactiek

Maak een plan van aanpak en werk je content doelen uit.

Vergeet niet, dat contentmarketing en community management nauw aan elkaar verbonden zijn en elkaars succes vergroten. Hoe meer conversatie, hoe hoger het resultaat van je contentmarketing. Ga aan de slag met je community building en ontwikkel hiervoor een strategie die op elkaar is afgestemd.

Stap 4: Content planning

Breng in kaart en houdt bij welke content op welke dag en op welk tijdstip verspreid en gepromoot wordt. Maak bijvoorbeeld gebruik van het 3H-Model van Google. Dit model onderscheidt drie niveaus van content en draagt daardoor bij aan planning die volledig is afgestemd en gestructureerd.

Wil je meer leren over de ROEM-cyclus en ben je benieuwd naar de laatste twee fases van dit model? Koop dan zeker dit interessante boek.

Informatiebron: https://www.frankwatching.com/ en Contentmarketing en community management, Gerretsen en Machielse