DutchEnglish

10 tips voor de inzet van online marketing

Wil je beginnen met online marketing? Of heb je het idee dat de huidige online marketing niet het optimale resultaat geeft? Kijk dan eens naar onze 10 tips voor de inzet van online marketing!

TIP 1: besteed aandacht aan de online marketing

Wil je als bedrijf goed gevonden worden op het internet? Dan adviseren wij om doorlopend aandacht te besteden aan de online marketing. Zorg ervoor dat je maandelijks de website onderhoudt, plaats minimaal wekelijks iets op social media, wees relevant in je content en gebruik Google Ads & social advertising. Continuïteit zorgt voor relevantie, herkenbaarheid en vindbaarheid.

20210625-MCH-0215_13

TIP 2: zorg voor een goede online-marketingmix

De online positie van het bedrijf wordt versterkt wanneer je meerdere marketingmiddelen inzet. Besteed dus aandacht aan o.a. het onderhoud van de website, zoekmachine-optimalisatie (SEO), Google Ads, social media, social advertising, linkbuilding en blogs. Door dit alles te combineren, creëer je een digitale identiteit en vergroot je de relevantie voor Google.

TIP 3: zet de website centraal

Het is verstandig om alle online activiteiten naar de website te laten verwijzen. Je creëert zo een hoge relevantie voor Google, je kunt het gedrag van de bezoekers goed analyseren (via Google Analytics) en je kunt zelf sturing geven aan de conversie richting een concrete lead.

20210625-MCH-0215_13

Tip 4: zorg voor een mobielvriendelijke website

Het is belangrijk dat een website mobielvriendelijk is. Dit noemen we ook wel responsive. Google positioneert namelijk in de zoekresultaten responsive websites hoger dan websites die niet responsive zijn. Daarnaast maak je het voor mobiele websitebezoekers makkelijker om zich over de website te bewegen, waardoor het minder waarschijnlijk is dat ze de website direct verlaten. Is de website nog niet responsive? Laat deze dan aanpassen om zo je positie in Google te versterken!

20210625-MCH-0215_13

TIP 5: plaats regelmatig relevante content

Relevante content is voor de vindbaarheid van een website erg belangrijk. Google doorzoekt periodiek het internet. Wanneer er dynamische en relevante content op de site staat, dan krijgt deze een hogere score en daarmee een sterkere positie in Google. Wanneer je content op de website plaatst, zorg er dan voor dat de titels relevante woorden bevatten en je linkjes naar andere pagina’s in de website maakt.

TIP 6: zorg voor een goede zoekwoordenanalyse

Met een goede zoekwoordenanalyse krijg je inzicht in de termen waarop de doelgroep zoekt. Verwerk deze termen onder andere in de titels, teksten en meta-descriptions.

20210625-MCH-0215_13

TIP 7: maak pagina’s op Google+ & Google Places aan

Google hecht er waarde aan dat je pagina’s op Google+ en een Google Places hebt. Deze pagina’s zijn onderdeel van het Google netwerk en worden hoger gepositioneerd in de zoekresultaten.

20210625-MCH-0215_13

TIP 8: versterk je positie met Google Ads (SEA)

Vaak zijn de eerste vier resultaten in Google advertenties. Met Google Ads kun je vaak tegen een relatief laag tarief een advertentie plaatsen bovenaan de zoekresultaten. Je betaalt per klik en kunt een gelimiteerd budget instellen. Je hebt de kosten dus volledig in de hand. Google Ads is een effectief middel om relevante bezoekers naar je website te trekken.

TIP 9: communiceer actief op social media

Wil je zichtbaar worden onder de doelgroep? Communiceer dan actief via social media. Vergelijk social media met een netwerkborrel: als je daar tegen anderen praat, dan praten mensen ook terug en maak je verbinding. Het is dus zinvol dat je zelf berichten schrijft, reageert en deelt. Dat kan enerzijds vanuit een bedrijfspagina, maar ook zeker als individu op bijvoorbeeld LinkedIn.

20210625-MCH-0215_13

TIP 10: social advertising kan heel effectief zijn

Met organische berichtgeving bereik je tegenwoordig nog maar 6% tot 10% van je volgers. Met social advertising kun je dit bereik vergroten. Social media weten veel van onze interesses en gedragingen. Hierdoor kun je als bedrijf een advertentie heel gericht uitzetten richting een grote of relevante doelgroep. De kosten voor social advertising zijn relatief laag.

Dion-cropped

“Als je online marketing op de juiste manier inzet kan het zorgen voor een betere online zichtbaarheid, vindbaarheid en uiteindelijk voor meer conversies, leads en omzet. Daar help ik mijn klanten graag bij!”

Celeste de Zwart, contentmarketeer