8 Tips om in 2024 hoger te scoren in Google

Ga4 Data Blog

Het is alweer een tijdje geleden dat wij een blog hebben geschreven over het onderwerp hoe jij hoger kan scoren in Google. In deze blog geven wij jou 8 tips over hoe jij in 2024 jouw website kan laten stijgen binnen Google.

 

SEO als basis

Het algoritme van Google hanteert strikte criteria als het gaat om het tonen van correcte zoekresultaten. Google heeft als doel de beste antwoorden (zoekresultaten) te presenteren die zo specifiek mogelijk reageren op de vragen van bezoekers (zoekopdrachten). Dus je moet eigenlijk nagaan of jouw website toegevoegde waarde heeft voor de vraag van de zoeker.

Wanneer je jouw website verder SEO wil optimaliseren komt er meer bij kijken dan alleen de zoekwoorden van de bezoeker. Je moet bijvoorbeeld ook rekening houden met de volgende dingen:

  1. Goed gebruiken van koppen
  2. De technische SEO op orde hebben
  3. Optimale pagespeed
  4. De content die je plaatst moet van kwaliteit zijn
  5. Niet gebruik maken van dubbele content

In deze blog gaan we dieper op deze punten in en zullen we nog andere belangrijke punten uitlichten.

 

1. Een mobielvriendelijke website

Omdat er tegenwoordig steeds meer websites bezocht worden via de mobiele telefoon hecht Google in 2024 ook veel waarde aan de mobiele gebruikerservaring. Zorg er daarom voor dat jouw website responsive is en goed werkt op verschillende mobiele apparaten. Een tip die we jou mee kunnen geven is dat je de mobile-first designprincipes gebruikt. Hierdoor zorg je ervoor dat je website snel laat op mobiele apparaten.

2. Creëer kwalitatieve en relevante inhoud

Wanneer we kijken wat belangrijk is voor het boeken van resultaten in SEO, steekt content daar nog steeds met kop en schouders bovenuit. Het is belangrijk dat de inhoud van jouw content relevant is voor de doelgroep en van een hoge kwaliteit is. Om ervoor te zorgen dat de content aansluit bij jouw doelgroep kun je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Hiermee krijg je inzicht welke onderwerpen populair zijn en waar veel op gezocht wordt. Vervolgens is het belangrijk om informatieve, boeiende en goed gestructureerde content te maken en dit te publiceren op jouw website.

3. Verbeter de laadsnelheid van jouw website

Niemand vindt het fijn om een website te bezoeken waarvan de laadsnelheid traag is. Dit kan ook gevolgen hebben voor jouw ranking binnen Google. Een handige tool die je kan gebruiken om de snelheid van jouw website in kaart te brengen en te optimaliseren is Google PageSpeed Insights. Deze tool meet de snelheid van jouw website en geeft gelijk verbeterpunten zodat je jouw website kan optimaliseren op snelheid.

4. Maak gebruik van semantische zoekwoorden

De algoritmes van Google worden steeds slimmer, hierdoor begrijpen ze de context van de zoekopdrachten steeds beter. Gebruik semantische zoekwoorden en natuurlijke taal in je content. Dit helpt Google beter te begrijpen waar je pagina over gaat en kan leiden tot hogere rangschikkingen. Wat uiteindelijk kan leiden tot meer bezoekers naar jouw webpagina.

5. Werk aan kwalitatieve backlinks

In de afgelopen jaren is de nadruk van backlinks sterk verminderd. Echter zijn ze voor SEO nog steeds erg belangrijk. Zorg er daarom voor dat je hoogwaardige en relevante backlinks naar jouw website toe krijgt. Dit kun je op veel manieren krijgen, denk hierbij aan gastbloggen, samenwerkingen aangaan met andere relevante bedrijven of het creëren van waardevolle content die anderen graag willen delen.

6. Spraakgestuurde zoekopdrachten in opkomst

Doordat het gebruik van mobiele apparaten sterk in opkomst is, worden de spraakgestuurde zoekopdrachten ook steeds belangrijker. Denk hierbij aan Siri en Google Assistant, hiervan wordt steeds meer gebruik gemaakt. Probeer daarom in te zetten op long-tail zoekwoorden die antwoord geven op de vraag hoe mensen praten.

7. Verbeter de gebruikerservaring

Om hoger te scoren in Google is een goede gebruikerservaring is niet alleen belangrijk voor bezoekers, maar ook voor zoekmachines. Zorg voor een duidelijke navigatie, gemakkelijk te begrijpen URL’s, en vermijd pop-ups en advertenties die de gebruikerservaring verstoren.

8. Houd je website up-to-date

Google geeft de voorkeur aan websites die regelmatig nieuwe content toevoegen en hun bestaande content bijwerken. Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen in je vakgebied en deel deze informatie op je website.

 

Houd er rekening mee dat SEO een langetermijnstrategie is, en het kan even duren voordat je hoger scoort in Google. Blijf consistent werken aan de optimalisatie van je website en volg de nieuwste SEO-trends om in 2024 hoger te scoren in Google. Heb jij hulp nodig bij jouw website te laten stijgen binnen Google, of wil jij een nieuwe website laten maken die volledig Google geoptimaliseerd is? Kom gezellig langs voor een bakkie in de haven!