Instant Messaging is een vorm van directe communicatie via online kanalen. Via instant messaging zijn berichten niet publiekelijk leesbaar. De berichten komen direct terecht bij de ontvanger en de snelheid van het sturen van deze berichten ligt hoog.
Een andere term voor instant messaging wordt ook wel Direct Messaging (DM) genoemd.
Voorbeelden van instant messaging
De bekendste en veelgebruikte platformen zijn:
- WhatsApp Chat
- Facebook Messenger
- Twitter DM
- Instagram DM
De instant messaging mogelijkheden per bedrijven verschillen, maar het is wel handig om een manier te hebben om 1-op-1 contact te hebben met (potentiële) klanten, met een snellere antwoordmogelijkheid dan de mail.
Tegenwoordig behoort instant messaging tot de klantenservice van bedrijven en heeft bijna elk bedrijf een Facebook account waar klanten contact mee kunnen leggen via Facebook Messenger. Hetzelfde geldt voor Twitter. Ook is het voor bedrijven mogelijk om een bedrijfsaccount te starten op WhatsApp waarmee zij snel antwoord kunnen geven op de vragen van hun klanten.
De bedoeling van instant messaging is dat klanten op een snelle manier antwoord krijgen. Het is daarom dus belangrijk dat de platformen waarop jouw bedrijf te bereiken is constant gemonitord worden, zodat je je klanten zo snel mogelijk te woord kan staan. Dit wordt gezien als service.
Social media uitbesteden aan SocialLane
SocialLane is dé social media expert die bedrijven helpt met het op de juiste manier inzetten van social media. Wij zorgen voor regelmaat, zichtbaarheid, branding, advertenties en promoties, webcare en content creatie. Dit leidt tot meer business voor zowel B2C als B2B.
Als je kiest voor het uitbesteden van social media dan weet je zeker dat er regelmatig content wordt geplaatst en dat deze aansluit bij de tone of voice van het bedrijf. Je hebt geen omkijken meer naar je social media, de verschillende kanalen op social media worden op de juiste manier ingezet en marketing doelstellingen worden behaald.