Het dagelijkse gebruik van Instagram blijft stijgen. En dat is niet voor niks. De nieuwe generatie is namelijk steeds actiever dan op Facebook. Niet alleen is het interessant dat het aantal gebruikers stijgt, de engagement is ook enorm hoog. Instagram heeft namelijk een betrokkenheidspercentage van 1,73%, terwijl Facebook een betrokkenheidspercentage heeft van 0,16%. Voor bedrijven is het cruciaal om niet achter te blijven. Wij leggen je graag uit hoe je Instagram inzet binnen je marketingmix.
Wat is instagram?
Het online-marketingplatform, bestaat vandaag (6 oktober 2021) 11 jaar en heeft zich de laatste jaren veel ontwikkeld. Instagram is dan ook uitgegroeid tot een platform met 1,4 miljard gebruikers, waarvan 25 miljoen zakelijke gebruikers. Het is een platform waar beeld centraal staat, humor goed ingezet kan worden en interactie plaatsvindt.
Het wordt door bedrijven vooral ingezet voor het onderhouden/opbouwen van het imago en kan een bijzonder goed promotiemiddel zijn voor je bedrijf, mits je het op de juiste manier inzet.
Instagram optimaal inzetten voor het bedrijf?
Het is tegenwoordig lastig om het bedrijf op de kaart te zetten zonder een doordachte social media strategie te hebben. Voordat je lukraak aan de slag gaat, moet je je eerst goed verdiepen in Instagram. Je moet bereid zijn om tijd én geld te investeren om zo veel mogelijk uit Instagram te halen. Dit is uiteindelijk natuurlijk een investering om te groeien met het bedrijf.
Na het aanmaken van een Instagram bedrijfsprofiel, kan je aan de slag met de alle verschillende mogelijkheden die er te bieden zijn: van Reels en stories tot ‘gewoon’ organische berichten en advertenties..
Organische berichten helpen je gratis een online portfolio op te bouwen.
Betaalde advertenties helpen de community te vergroten en uiteindelijk conversies op je website te krijgen. Met advertenties kan je namelijk precies instellen wie de berichten krijgen te zien. Met de statistieken van Instagram, krijg je inzicht in al je marketing inspanningen.
Hoe kan je alles uit de app halen?
Plaats regelmatig
Om het bedrijf te laten groeien is het belangrijk om minimaal 2 keer per week iets te delen. Dat kan een mix zijn van foto’s, stories, reels, live bijdragen en uitzenden op IGTV. Dit in combinatie met geadverteerde berichten. Hierdoor bereik je nieuwe potentiële klanten.
Gebruik hashtags
Gevonden worden is belangrijk, vooral als je net begint met Instagram Business. Hashtags gaan ervoor zorgen dat berichten terechtkomen bij mensen die het bedrijfsaccount nog niet volgen, maar wel interesse hebben in het onderwerp. Belangrijk is dat je alleen hashtags gebruikt die relevant zijn voor het bedrijf én te maken hebben met het bericht. Je kunt maximaal 30 hashtags per bericht gebruiken.
Zorg voor meer volgers
Door het gebruiken van hashtags vergroot je het bereik van je berichten. Meer bereik is meer kans op nieuwe volgers. Een groot aantal volgers is heel belangrijk voor de autoriteit van het bedrijfsaccount en het netwerk van het bedrijf.Zorg daarnaast ook dat er een hyperlink van het Instagram-bedrijfsaccount op de website staat. Zo verbind je de website met de social kanalen.
Maak advertenties
We hebben het net al even genoemd, maar door te adverteren kan je doelgericht werken. Een van de voordelen van adverteren via Instagram is dat het zich heel specifiek kan richten op een bepaalde doelgroep. Instagram mag de gegevens van Facebook gebruiken en daardoor is er ontzettend veel data beschikbaar. Deze data zorgen ervoor dat de advertenties worden getoond aan de doelgroep die jij graag wilt bereiken.
Aan de slag met Instagram!
Wil je nog meer weten over hoe Instagram-advertenties het bedrijf kan helpen groeien? Of heb je hulp nodig met het opzetten van een Instagram Business-account? Neem gerust contact met ons op! Een van onze online marketeers helpt je dan persoonlijk verder.