Een clickbait (letterlijk: klik-aas) is een verleidelijke titel in een artikel, social media post of in een video (vaak op YouTube) met als doel de nieuwsgierigheid van de bezoekers op te wekken, zodat zij meer geneigd zijn om uiteindelijk op deze link te klikken. Vaak zijn deze titels gedramatiseerd en overdreven.
Voorbeelden clickbait
‘Vrouw redt hond uit auto, maar wat er daarna gebeurde had niemand verwacht!’
‘Je gelooft nooit dat.…’
Vaak zorgen zulke titels ervoor dat bezoekers tóch nieuwsgierig worden en het nieuwsbericht uiteindelijk lezen. Een misleidende titel is vaak niet relevant met de bijbehorende content. Het doel van clickbait is om meer bezoekers naar een site te krijgen, waardoor er extra veel advertenties bekeken worden op die website.
Tegenwoordig wordt er ook gebruik gemaakt van clickbait in de vorm van video. Om te zorgen dat de kijker een filmpje volledig afkijkt en niet wegklikt, wordt er vaak een spannend of grappig stukje van de video aan het begin geplakt. Hierdoor wordt de interesse van de kijker extra gewekt, in de hoop dat het filmpje volledig wordt afgekeken. Ook hier is het doel dat de advertenties worden bekeken: vaak zit de video vol met advertenties.
Social media uitbesteden aan SocialLane
SocialLane is dé social media expert die bedrijven helpt met het op de juiste manier inzetten van social media. Wij zorgen voor regelmaat, zichtbaarheid, branding, advertenties en promoties, webcare en content creatie. Dit leidt tot meer business voor zowel B2C als B2B.
Als je kiest voor het uitbesteden van social media dan weet je zeker dat er regelmatig content wordt geplaatst en dat deze aansluit bij de tone of voice van het bedrijf. Je hebt geen omkijken meer naar je social media, de verschillende kanalen op social media worden op de juiste manier ingezet en marketing doelstellingen worden behaald.