Een hashtag is een woord met daarvoor het beroemde ‘hekje’ # en wordt gebruikt op verschillende social mediakanalen, zoals Twitter, Instagram, YouTube, Facebook, LinkedIn en TikTok. Het is een label om aan te geven over welk onderwerp een post gaat.
Functie van een hashtag
Een hashtag achter een bericht wordt eigenlijk gezien als een soort linkje naar andere berichten die dezelfde hashtag ook gebruiken. Met een hashtag kun je makkelijk op social media zien wat er allemaal geplaatst wordt over een specifiek onderwerp. Daarnaast helpt het ook mee aan de vindbaarheid van een bericht.
Hashtags worden ook vaak gebruikt voor grote nieuwsgebeurtenissen. Hiermee kunnen diverse gebeurtenissen live worden gevolgd, zoals evenementen, nieuwsgebeurtenissen enzovoort.
Voordelen van een hashtag
Het gebruik van een hashtag heeft een aantal voordelen:
- Het maakt het makkelijker om te zoeken naar relevante pagina’s en berichten
- Het zorgt ervoor dat je sneller je netwerk kan uitbreiden met als gevolg het krijgen van nieuwe volgers
- Het zorgt voor een overzicht over wat er precies over een bepaald onderwerp gezegd wordt
- Door het zelf te gebruiken, kun je makkelijker gevonden worden door je potentiële doelgroep en wordt het bereik verhoogd
Sinds een aantal jaar is het ook mogelijk om een bepaalde hashtag te volgen op verschillende social media kanalen zoals Instagram en LinkedIn. Hierdoor kun je makkelijker op de hoogte blijven van interesses die jij relevant vindt, of nog belangrijker: (potentiële) klanten kunnen gebruik maken van de hashtag van jouw bedrijf om vaker met jou in contact te staan.
Social media uitbesteden aan SocialLane
SocialLane is dé social media expert die bedrijven helpt met het op de juiste manier inzetten van social media. Wij zorgen voor regelmaat, zichtbaarheid, branding, advertenties en promoties, webcare en content creatie. Dit leidt tot meer business voor zowel B2C als B2B.
Als je kiest voor het uitbesteden van social media dan weet je zeker dat er regelmatig content wordt geplaatst en dat deze aansluit bij de tone of voice van het bedrijf. Je hebt geen omkijken meer naar je social media, de verschillende kanalen op social media worden op de juiste manier ingezet en marketing doelstellingen worden behaald.