Social media marketing is een marketingmiddel waarbij social media worden ingezet met als doel om marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren. Social media kunnen een rol spelen in de communicatie met potentiële klanten in ieder aan marketing gerelateerd bedrijfsproces. Het vergroten van loyaliteit, het creëren van merkvoorkeur en klanttevredenheid zijn enkel wat voordelen die je met social media marketing kunt vergroten.
Je kunt social media inzetten op drie verschillende niveaus:
- Luisteren: het controleren van diverse sociale netwerken om bijv. als bedrijf te weten te komen wat er over je gezegd wordt
- Participeren: het reageren op vragen
- Initiëren: het zelf op gang brengen van gesprekken door proactief informatie te verspreiden
Steeds meer communicatie verloopt via social media. Voor bedrijven biedt dit vele kansen om de zichtbaarheid te vergroten, directer in contact te komen met relaties en om nieuwe klanten te bereiken.
Het inzetten van social media heeft een aantal voordelen:
- Zichtbaar met social media: het actief inzetten van social media draagt bij aan de kans om hoger in Google te komen met je website. Naast de zichtbaarheid van je website, ben je met een social media ook vindbaar voor klanten die zich op social media begeven
- Branding via social media: daarnaast draagt het inzetten van social media bij aan branding van producten/diensten. Naast branding is social media ook belangrijk voor klantrelaties: snelle service via webcare
- Werven via social media: naast dat social media voor de klanten van je bedrijf belangrijk is, is het ook belangrijk voor toekomstige werknemers. Social media geeft je eigenlijk een extra kijkje. Je kunt bijvoorbeeld LinkedIn actief inzetten om de perfecte kandidaat te werven voor een functie.
Daarnaast kun je makkelijk de interactie aangaan met je doelgroep, zijn er relatief lage kosten verbonden aan social media en tot slot zijn er veel gebruikers, want wie gebruikt het tegenwoordig niet.
Social media uitbesteden aan SocialLane
SocialLane is dé social media expert die bedrijven helpt met het op de juiste manier inzetten van social media. Wij zorgen voor regelmaat, zichtbaarheid, branding, advertenties en promoties, webcare en content creatie. Dit leidt tot meer business voor zowel B2C als B2B.
Als je kiest voor het uitbesteden van social media dan weet je zeker dat er regelmatig content wordt geplaatst en dat deze aansluit bij de tone of voice van het bedrijf. Je hebt geen omkijken meer naar je social media, de verschillende kanalen op social media worden op de juiste manier ingezet en marketing doelstellingen worden behaald.