Als eigenaar van een onderneming is het belangrijk om te begrijpen hoe gebruikers zich gedragen op de website van je bedrijf. Google Analytics is een tool die je hierbij kan helpen. Met de recente lancering van Google Analytics 4 (GA4) zijn er nieuwe functies toegevoegd die je nog meer inzicht geven in jouw websitegebruikers.
Het koppelen van Google Analytics 4 aan je website kan veel voordelen opleveren. Je krijgt meer inzicht in het gedrag van je websitegebruikers en je kunt je website en advertentiecampagnes optimaliseren. Bovendien is GA4 privacyvriendelijker dan vorige versies van Google Analytics. Het is zeker de moeite waard om GA4 te overwegen als je jouw websiteprestaties wilt verbeteren en beter wilt begrijpen wat websitebezoekers wel of juist niet doen op jouw website.
Hieronder zetten we vijf voordelen op een rijtje:
1. Betere cross-device tracking
Een van de grootste voordelen van GA4 is dat het betere cross-device tracking mogelijk maakt. Dit betekent dat je nu een beter beeld krijgt van hoe gebruikers interacteren met jouw website op verschillende apparaten. Dit is vooral belangrijk nu steeds meer mensen hun mobiele telefoon gebruiken om dingen op te zoeken en te winkelen. Met Google Analytics 4 kun je zien welke apparaten uw bezoekers gebruiken en hoe ze interageren met uw website.
2. Nieuwe rapportagefuncties
Google Analytics 4 biedt ook nieuwe rapportagefuncties die je meer inzicht geeft in hoe gebruikers omgaan met je website. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke pagina’s de meeste interacties hebben, welke pagina’s de meeste uitstappunten hebben en welke pagina’s de meeste conversies opleveren. Deze inzichten helpen je om jouw website te verbeteren en de gebruikerservaring te optimaliseren, wat leidt tot meer conversies.
3. Geavanceerde analyse van gebeurtenissen
Met Google Analytics 4 kun je geavanceerde analyse van gebeurtenissen uitvoeren. Dit betekent dat je meer informatie krijgt over specifieke acties die gebruikers op jouw website uitvoeren, zoals het invullen van een formulier of het toevoegen van een product aan hun winkelwagen. Je kunt ook aangepaste gebeurtenissen instellen, zodat je specifieke acties kunt tracken die voor jouw bedrijf belangrijk en/of relevant zijn.
4. Verbeterde integratie met Google Ads
Als je gebruik maakt van Google Ads, kun je GA4 koppelen aan je Google Ads-account. Hierdoor kan je je advertentieprestaties beter meten en je advertentiecampagnes optimaliseren. Met GA4 kunt je bijvoorbeeld zien welke advertenties de meeste conversies opleveren en welke advertenties bijdragen aan de hoogste omzet.
5. Privacyvriendelijk
GA4 is ook privacyvriendelijker dan de vorige versies van Google Analytics. Zo worden de IP-adressen van gebruikers standaard geanonimiseerd en wordt er geen persoonlijke identificeerbare informatie (PII) opgeslagen. Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over de naleving van de privacywetgeving.
Heb jij hulp nodig bij jouw Google Analytics 4?
Wij bieden een GA4 package deal aan waarmee we voor een eenmalig bedrag van €475,- de installatie, configuratie en training voor het gebruik van GA4 verzorgen. De soft conversies stellen we dan ook voor je in!