Duplicate content betekent dat er verschillende URL’s zijn met dezelfde inhoud of bijna dezelfde inhoud. Zoekmachines zien dus verschillende pagina’s/URL’s, maar wel met duplicate content. Duplicate content kan voorkomen wanneer een andere website jouw content kopieert en op zijn website plaatst of natuurlijk andersom.
Duplicate content kan voor problemen zorgen, omdat zoekmachines het liefst geen dubbele content willen laten zien. Voor zoekmachines is namelijk ieder URL uniek en moet dan ook originele content bevatten. Welke pagina laat ik zien en welke niet. Het kan dus gebeuren dat Google de voorkeur geeft aan een andere URL dan die van jou en dus de verkeerde URL laat zien in de zoekresultaten. Bevatten verschillende URL’s dezelfde inhoud dan zien zoekmachines dit als twee aparte pagina’s met duplicate content en niet als een unieke afzonderlijke pagina.
Waarom men duplicate content moet voorkomen
Google wil bezoekers geen dubbele inhoud laten zien en kiest welke pagina er wordt uitgekozen uit de duplicate pagina’s. Deze pagina wordt dan opgenomen in de zoekresultaten.
Ook voor het crawlen van je website is het belangrijk dat er geen duplicate content te zien is. Tijdens het crawlen gaat Google met hulp van een bot de website doorzoeken om deze te indexeren. Als deze bot tegen veel duplicate aanloopt, dan is dit niet aantrekkelijk. Het gevolg is dat belangrijke pagina’s hierdoor mogelijk niet gecrawld kunnen worden en dus ook niet zichtbaar zijn in de zoekresultaten.
Oplossingen
Zorg altijd voor unieke content op je website en investeer hier goed in. Daarnaast helpt het om duplicate content te voorkomen door gebruik te maken van een canonical URL.
Google gecertificeerd
Heb je een vraag met betrekking tot zoekmachine optimalisatie? Dan kan je altijd bij ons terecht voor SEO advies. Websites die door SocialLane worden gemaakt zijn voorzien van een goede basis aan zoekmachine optimalisatie. Heb je echter al een website en wil je SEO advies? Dan kan je ook terecht bij SocialLane.
SocialLane helpt je met SEO advies op de meest uiteenlopende aspecten. Van de basis tot de meest gedetailleerde vragen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Onze consultants zijn gecertificeerde Google experts, zodat wij je altijd van de juist informatie kunnen voorzien. Ook al zijn het de meest complexe vragen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.