De regelmatige gebruiker van Google Ads heeft het waarschijnlijk al eens gezien, de optimalisatiescore. Deze superhandige tool maakt het mogelijk om in één oogopslag te zien hoe je advertenties kunnen presteren. En de bijbehorende aanbevelingen zorgen ervoor dat je direct gerichte actie kunt ondernemen om de prestaties van je advertenties te verbeteren. In deze blog leggen we je uit hoe de optimalisatiescore werkt.
De optimalisatiescore in het kort
De nieuwe (nu nog bèta) functie van Google Ads geeft in een percentage aan hoe goed jouw advertentie kan presteren. En als je percentage geen 100% is, dan geeft Google Ads ook nog aanbevelingen om deze perfecte score wel te behalen. Deze tool is nu alleen nog te gebruiken bij Search en Shopping van Google.
Hoe berekent Google de optimalisatiescore?
De optimalisatiescore kan berekend worden op campagne-, account- of manageraccountniveau. Om tot je score te komen, kijkt Google naar een paar belangrijke aspecten van je account of je campagne. Statistieken zijn natuurlijk de basis, samen met de instellingen van je account en/of campagne.
Ook kijkt Google naar de prestatiegeschiedenis van je account, naar je campagne-instellingen en naar de trends op Google. Op basis daarvan geeft Google aanbevelingen om je campagnes beter te laten presteren. Google kijkt vervolgens naar hoe het doorvoeren van die aanbevelingen impact kan hebben op je account en/of campagne. Ook dit neemt hij mee in de berekening voor je optimalisatiescore.
Check de optimalisatiescore regelmatig
Het prettige van de optimalisatiescore is dat hij in real time wordt berekend. Je optimalisatiescore is dus nooit achterhaald. Maar het betekent ook dat hij nog weleens kan veranderen. Het advies van Google is dan ook om hem regelmatig even te checken. Google wordt steeds slimmer, dus er verandert ook regelmatig iets in de aanbevelingen en de optimalisatiescore.
En waar kun je deze handige tool dan vinden? Als je aan de linkerkant van het menu in Google Ads op aanbevelingen klikt kom je bij de optimalisatiescore. En bij je aanbevelingen natuurlijk…
De aanbevelingen van Google
Aanbevelingen zijn er in verschillende categorieën, bijv. “biedingen en budgetten”, “zoekwoorden en targeting” en “advertenties en extensies”. Je kunt de aanbevelingen ook op deze categorieën filteren. Per aanbeveling staat ook aangegeven met welk percentage je optimalisatiescore stijgt als je de aanbeveling doorvoert.
Altijd alle aanbevelingen doorvoeren, of toch maar niet?
De aanbevelingen die Google doet, kunnen de prestaties van je advertenties verbeteren, maar dat wil niet zeggen dat je ze zonder na te denken moet doorvoeren. Google kan bijvoorbeeld adviseren om je budget te verhogen. Dan zul je meer mensen bereiken en meer doelen behalen. Dat is natuurlijk logisch, maar als je niet meer budget hebt, dan heb je niet zo veel aan zo’n aanbeveling. Laat je dan vooral niet overhalen om het tóch te doen.
Het is wel aan te raden om de aanbevelingen van Google eens in de zoveel tijd even te bekijken. Het kan lonen om enkele aanbevelingen door te voeren, maar uiteindelijk blijf jij zelf degene die bepaalt welke richting je op wilt met je advertentieaccount.
Je Google Ads in beheer bij SocialLane?
Wij kijken met liefde naar je optimalisatiescore, de aanbevelingen en alle statistieken in Google Ads om zoveel mogelijk online succes voor je te realiseren. Kom je een keer koffiedrinken in de haven?