Conversies uit social ads meten met UTM-tags

Google Analytics UTM

Als je Google Analytics hebt ingesteld voor de website, dan kun je daar veel waardevolle informatie uithalen. Bijvoorbeeld vanuit welk medium de klikken en conversies afkomstig zijn. Er is alleen één medium dat Google Analytics niet automatisch herkent en dat zijn de social ads. Gelukkig is daar een oplossing voor: UTM-tags!

Dit doen UTM-tags

UTM-tags zijn een stukje code dat je in een link (URL) verwerkt. Hiermee laat je Google Analytics weten waar de klik (en eventueel de latere conversie) vandaan komt, bijv. Facebook, en aan welke campagne deze toegekend moet worden. Degene die op de link klikt merkt er niets van, want de link gaat gewoon naar de pagina waar je naartoe wilt linken. Er staat alleen een beetje meer “informatie” voor Google Analytics in de URL.

Een UTM-tag maken

Als je goed bent met code, kun je deze link elke keer handmatig maken. Toch raden we dit niet aan, omdat een typfoutje snel is gemaakt. Dan is de kans groot dat de UTM-tag niet meer werkt en meet je alsnog niets.

Gelukkig zijn er tools die de UTM-tag voor je bouwen. Je vult daar de link in, de bron (bijv. Facebook), het medium (social_ads) en de campagnenaam (met_lage_streepjes_ertussen).

Zo ziet je URL er dan uit

De “informatie” voor Google Analytics staat achteraan in de URL. Eerst heb je dus de gewone link naar een webpagina en daarachter staat een stukje code. De UTM-tag in de link ziet er als volgt uit:
/?utm_source=Facebook&utm_medium=social_ads&utm_campaign=naam_van_de_campagne.

Klikken en conversies in Google Analytics

Als je dit bovenstaande allemaal netjes hebt toegepast, kun je in Google Analytics precies het aantal klikken vanuit een campagne op social ads terugzien. Via aquisitie > bron/medium zie je dan staan Facebook / social_ads. Als je kijkt bij aquisitie > kanalen, dan valt het onder (Other). Per campagne kan je de resultaten terugzien onder Campagne > Alle campagnes.


Social media en/of social ads in beheer bij SocialLane?

Wij richten met liefde Google Analytics in voor het meten van doelen en maken graag berichten en advertenties voor social media, om te zorgen voor jouw online succes! Kom je een keer koffiedrinken in de haven?