Moet ik overstappen naar Threads?

Blog Threads

Het was een hele happening: de komst van Threads naar Nederland. Threads was vanaf juli 2023 al beschikbaar in onder andere de VS en is sinds donderdag 14 december live gegaan in Europa. Om klokslag 12 uur was het zover: de timer die al dagen aftelde stond op 0. Maar de komst van deze nieuwe app van moederbedrijf Meta zorgde ook voor veel vragen. In dit blog behandelen we alles wat nu bekend is over Threads en of bedrijven hier nu wel of niet gebruik van moeten maken.

 

Wat is Threads?

Threads is razendsnel populair geworden; binnen de eerste dagen waren er al meer dan 100 miljoen gebruikers, ongeveer ⅕ van de gebruikers van X. Threads is een app van Instagram en is door moederbedrijf Meta in het leven geroepen als tegengeluid van X, voorheen beter bekend als Twitter. X is vaak in opspraak gekomen en heeft de afgelopen tijd veel gebruikers verloren. Threads heeft het streven om de ‘vriendelijke versie van X’ te worden en het oude Twitter terug te brengen. Het heeft dan ook veel overeenkomsten met Twitter: je kan een thread plaatsen van maximaal 500 tekens, threads liken, erop reageren of reposten. 

Maar natuurlijk zijn er ook verschillen. Zo is de insteek van Meta om Threads geen nieuwsgedreven platform te maken, ondanks dat dit er wel voor heeft gezorgd dat Twitter zo groot is geworden. Of dit daadwerkelijk gaat gebeuren ligt geheel aan het gebruikersgedrag en gebruikersbehoeften. Daarnaast is Threads ook wel ‘Twitter in een Instagram jasje’. De lay-out is bijna identiek aan dat van Instagram en de vertrouwde icoontjes zijn ook (dan wel op een andere plaats) terug te vinden. Je Threads-account staat gekoppeld aan je Instagram-account en binnen een paar klikken kan je een profiel aanmaken via je Instagram-account. Daarnaast kun je je contactenlijst vanuit Instagram meenemen en ben je dus direct verbonden met je bestaande online netwerk. Threads is echter niet in Instagram geïntegreerd vanwege Instagram’s voornemen te vereenvoudigen.

 

Mogelijkheden van Threads

X heeft zich al bewezen als waardevol marketinginstrument. Lees meer over het inzetten van X als marketingtool voor je bedrijf in ons blog. Threads verschilt in wezen niet veel van X en de verwachting is dan ook dat het dezelfde potentie zou kunnen hebben als X. Vanwege de snel groeiende populariteit is het mogelijk dat jouw doelgroep zich naar Threads gaat verplaatsen. Zo kunnen ontevreden gebruikers van X overstappen, maar kunnen er ook nieuwe gebruikers actief worden die meegaan met de hype. Dit biedt een nieuw platform waarop je verbinding kan maken met je doelgroep. 

Daarnaast kan je snel in contact komen met je doelgroep. De kort en bondige threads maken het mogelijk om snel de laatste actualiteiten te delen, terwijl de hashtag functie berichten eenvoudig categoriseert en vindbaar maakt op basis van specifieke onderwerpen. Threads kan een waardevol marketinginstrument worden, waarmee je niet alleen je bereik en merkbekendheid vergroot, maar ook de mogelijkheid hebt om te begrijpen wat er leeft binnen je doelgroep. 

Op dit moment heeft Threads, in tegenstelling tot de andere platforms van Meta, nog geen verdienmodel. De verwachting van experts is dat het verdienmodel vergelijkbaar zal zijn met dat van Instagram en Facebook. Dit opent deuren voor adverteerders. Op X moesten gebruikers betalen om een verificatie vinkje te krijgen. Dit had consequenties voor adverteerders, die dit vinkje nodig hebben om te kunnen adverteren. Om die reden heeft X veel adverteerders verloren die essentieel zijn voor het bestaan van het platform. Gezien de problemen en kosten waar adverteerders tegen aanlopen op X, zullen velen gaan adverteren op Threads, zodra dit mogelijk is. Het kan dus voor bedrijven verstandig zijn om de kansen te benutten wanneer het verdienmodel wordt geïntroduceerd.

 

Valkuilen van Threads

De komst van Threads belooft veel goeds, maar er zijn ook valkuilen. Zo is de toekomst van Threads nog erg onzeker. Op dit moment is het erg populair en kan het gebruikersbestand grotendeels bestaan uit gebruikers die meegaan met de hype, zonder daadwerkelijk geïnteresseerd te zijn in wat Threads te bieden heeft. Wat nu veelal te zien is, is dat de Nederlandse gebruikers willen laten zien dat zij zich op Threads bevinden. Ze vertonen echter nog niet hun normale online gedrag en hebben een afwachtende houding. Het is dus nog afwachten of gebruikers consistent gebruik gaan maken van Threads. Het is goed mogelijk dat zodra de ‘nieuwigheid’ eraf is, de populariteit van Threads kan afnemen en daarmee ook de relevantie. In andere landen waar Threads al eerder beschikbaar was, neemt het gebruik van het platform namelijk alweer af. De snelle stijging en daling van gebruikers is in het begin, net zoals met alle nieuwe dingen, echter heel normaal. Het hoeft dus niet te betekenen dat Threads niet de potentie heeft om relevant te worden.

Niet alleen de nieuwe gebruikers van Threads, maar ook het platform zelf heeft nog een afwachtende houding. Zij willen graag meer stabiliteit in het aantal (actieve) gebruikers voordat zij de app gaan uitbreiden. De focus ligt nu op het inbouwen van een aantal nieuwe functies en het verbeteren van de gebruikerservaring. 

De onzekerheid over de toekomst van Threads wordt versterkt door het feit dat het onder Meta valt. Meta is een grootmacht op het gebied van social platforms. Doordat Threads nu razendsnel groeit trekt het ook de aandacht van de autoriteiten, die strenge regels hanteren. De Wet op Digitale Markten (WDM) is namelijk opgesteld om de macht van grote techbedrijven, waar Meta onder valt, in te perken. Daarbij loopt er een zaak tegen Meta waarbij er wordt gepleit om Meta op te knippen.

 

Moet ik overstappen naar Threads?

Voor nu is de toekomst voor Threads nog onzeker. X behoudt nog steeds het vertrouwen van velen, en vooral in de beginfase zal men waarschijnlijk actiever blijven op dit vertrouwde platform. Het is lastig om te voorspellen of Threads over een tijd relevant genoeg wordt voor bedrijven. Dit heeft ook te maken met de afwachtende houding van X en het voorlopig uitblijven van adverteringsmogelijkheden. Het is dus afwachten of jouw doelgroep zich daadwerkelijk verplaatst naar Threads. Daarnaast kan de volledige potentie van Threads pas benut worden door adverteerders wanneer deze mogelijkheid is geïntegreerd. Kortom: Threads heeft zowel potentie als valkuilen en de tijd zal het leren. Als ondernemer kun je gerust gaan experimenteren met Threads en kijken of het iets voor jouw bedrijf kan betekenen. Wij zullen Threads de aankomende tijd scherp voor je in de gaten houden!

 

Social media uitbesteden?

SocialLane is dé specialist op het gebied van social media en helpt bedrijven bij het effectief inzetten ervan. Wij zorgen voor consistente aanwezigheid, sterke branding, doelgerichte advertenties en promoties, uitstekende klantenservice en boeiende content. Dit resulteert in meer zakelijke kansen, zowel voor B2C als B2B. Neem contact met ons op voor meer informatie.