Contentcreatie is content die gecreëerd is door jezelf of waartoe jij zelf opdracht hebt gegeven. Contentcreatie is uniek en niet letterlijk gekopieerd door andere publishers. Content is tegenwoordig onmisbaar in succesvolle marketingstrategieën.
Contentcreatie kan bijvoorbeeld bestaan uit een blog, infographic, diavoorstelling, een afbeelding, een poll, een quiz enzovoort, maar vergeet bij contentcreatie ook niet videocontent. Het grote voordeel van videocontent boven tekstcontent is dat er meer zintuigen door geprikkeld worden. Een video maakt het eenvoudiger om content te verwerken, waardoor het niet alleen maar beter wordt begrepen, maar ook beter wordt onthouden.
Contentstrategie
Voordat je met contentcreatie aan de slag gaat, is het eerst belangrijk om een contentstrategie op te stellen. Allereerst bepaal je wat je met je content wilt bereiken. Wanneer dit niet wordt vastgesteld, wordt het ook moeilijk om te meten of je content succesvol is geweest. Overal geldt namelijk: meten is weten! Om goede content af te stemmen op het juiste publiek, is het vanzelfsprekend om te weten wie je doelgroep is en dat je hierbij weet wat je precies wilt zeggen én wat je doelgroep wilt horen. Wat nog meer vooraf aan de creatie helpt, is om de boodschap en concrete doelstelling vast te stellen.
Dit zijn allemaal punten die van belang zijn bij het creëren van kwalitatieve en relevante content.
Contentkalender
Bij het creëren van content, is een contentkalender een handig hulpmiddel. In een contentkalender plan je welke content je wanneer en op welke kanaal je gaat publiceren. Het grote voordeel van een contentkalender is dat het doelgericht en planmatig werkt.
Voor het creëren van content, is Hero, Hub, Help (het HHH-model) één van de meest gebruikte methodes in contentmarketing bij jet invullen van een contentkalender. Een model die je inzet om scherp te krijgen welke doelgroep met welke content een bepaalde aandacht verdient.
Online succes en een plezierige samenwerking
Online marketing uitbesteden bij ons? Hoe gaan wij dan te werk? Iedere samenwerking starten we met het fasemodel (analyse + optimalisatie) of met een strategische kick-off. We bepalen dan samen de doelstellingen, werken een creatief campagne-concept uit en maken een actieplan met contentkalender. Maandelijks stemmen we de vorderingen af en sturen we bij waar nodig.
Onze marketeers werken veelal vanuit ons kantoor aan de Scheveningse haven, maar ze werken ook graag op locatie bij de klant.