Wat is een blog?

Online Marketing Kennisbank

Een blog is een website of een deel op een website waar een bedrijf of persoon met regelmaat berichten publiceert. Met deze berichten probeert de schrijver van de blog de bezoekers te interesseren, te entertainen, te binden of te adviseren. Er zijn blogs te vinden over allerlei onderwerpen van politiek tot speelgoed, maar uiteraard ook over online marketing.

Een blog maakt onderdeel uit van de contentmarketing. Naast dat een blog tekst bevat, kan men er ook voor kiezen om hierbij foto’s of video’s toe te voegen. Het bijvoegen van foto’s en/of een video heeft naast dat het er leuker uitziet ook andere voordelen. Niet alleen wordt een stuk tekst hiermee verduidelijkt, maar op deze manier leest de bezoeker ook makkelijker door een wat groter stuk tekst heen.

Naast dat bloggen veel wordt gebruikt om een bepaald onderwerp uit te lichten, is tegenwoordig ook het gebruik van video’s populair. Deze video’s kunnen ‘tutorials’ zijn, maar ook informatieve video’s over een bepaald onderwerp.

Marketinginstrument

Het schrijven van blogs kan ook worden ingezet als marketinginstrument. Op deze manier kun je potentiële klanten naar je website trekken. Daarnaast kan een blog ook een goede manier zijn om diensten of producten onder de aandacht te brengen. En ook niet te vergeten is dat een blog nooit verdwijnt tenzij deze wordt verwijderd. Hierdoor behouden blogs hun zichtbaarheid.

Waar moet op worden gelet bij een blogpost?

Een goede blogpost moet uit een aantal eisen bestaan. De belangrijkste zijn hieronder te lezen:

  • Relevante informatie bieden waardoor de nieuwswaarde van je website wordt vergroot
  • De juiste woorden gebruiken waardoor de vindbaarheid in de zoekmachine wordt verbeterd
  • Ervoor zorgen dat de blog geloofwaardig is, waardoor er een grote kans ontstaat dat de lezers je steeds meer gaan vertrouwen
  • Het gebruik van de juiste lay-out waardoor overzichtelijkheid wordt gecreëerd

Online succes en een plezierige samenwerking

Online marketing uitbesteden bij ons? Hoe gaan wij dan te werk? Iedere samenwerking starten we met het fasemodel (analyse + optimalisatie) of met een strategische kick-off. We bepalen dan samen de doelstellingen, werken een creatief campagne-concept uit en maken een actieplan met contentkalender. Maandelijks stemmen we de vorderingen af en sturen we bij waar nodig.

Onze marketeers werken veelal vanuit ons kantoor aan de Scheveningse haven, maar ze werken ook graag op locatie bij de klant.

Relevante kennisbank artikelen
Wat is Google Analytics 4?
Wat is Google Tag Manager?
Wat is een hyperlink?
Wat is een dashboard?
Wat is een e-book?
Wat is e-commerce?
Wil je meer kennis vergaren?

Dutch Marketing Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.