Wat is e-commerce?

Online Marketing Kennisbank

E-commerce (electronic commerce) is de handel via computernetwerken. Door het toenemend internetgebruik is de e-commerce markt groeiend. Zo zijn de online privé aankopen de afgelopen jaren alleen maar toegenomen (bron: CBS – StatLine Online winkelen; kenmerken aankoop, persoonskenmerken).

Verschillende vormen van e-commerce

  • Business to business (B2B)
  • Business to consumer (B2C)
  • Consumer to consumer (C2C)
  • Business to Government (B2G)

Webshops

Webshops zijn het middelpunt van e-commerce. Hierbij is het de vaardigheid om voor bezoekers een optimale klantbeleving te creëren in de verschillende fasen in zijn of haar aankoopproces en hierbij continu te meten, te testen en te verbeteren.

Een aantal voordelen van e-commerce

  • Voor fysieke winkels is het een extra verkoopkanaal waar klanten producten kunnen bestellen.
  • Het staat voor gemak. De consument shopt en ontvangt producten op het moment en de plaats die hem het beste uitkomt.
  • Een webshop is altijd beschikbaar terwijl fysieke winkels zich moeten houden aan openingstijden.
  • Een webshop geeft meer data inzicht waardoor het gedrag van de bezoekers beter wordt begrepen en hierop kan weer ingespeeld worden.

Een aantal nadelen van e-commerce

  • Bij e-commerce is er geen sprake van fysiek contact.
  • Consumenten zijn wat betreft online aankopen sneller wantrouwig.
  • Bij een webshop moeten er met andere dingen rekening worden gehouden dan bij een winkel. Zo moeten bezoekers bijvoorbeeld verleid worden en moet de navigatie zo optimaal mogelijk ingericht worden. Bezoekers moeten makkelijk (zonder te veel inspanning) kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn.
  • E-commerce is afhankelijk van het internet. Denk hierbij aan internetsnelheid of wanneer er sprake is van storingen enzovoort.

Online succes en een plezierige samenwerking

Online marketing uitbesteden bij ons? Hoe gaan wij dan te werk? Iedere samenwerking starten we met het fasemodel (analyse + optimalisatie) of met een strategische kick-off. We bepalen dan samen de doelstellingen, werken een creatief campagne-concept uit en maken een actieplan met contentkalender. Maandelijks stemmen we de vorderingen af en sturen we bij waar nodig.

Onze marketeers werken veelal vanuit ons kantoor aan de Scheveningse haven, maar ze werken ook graag op locatie bij de klant.

Relevante kennisbank artikelen
Wat is Google Analytics 4?
Wat is Google Tag Manager?
Wat is een hyperlink?
Wat is een dashboard?
Wat is een e-book?
Wat is een blog?
Wil je meer kennis vergaren?

Dutch Marketing Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.