DutchEnglish

Wat is een klantpersona?

Online Marketing Kennisbank

Een klantpersona is een document waarin men vastlegt hoe de gemiddelde klant eruitziet en geeft een klantgroep als het ware een ‘gezicht’.

Voor het bepalen en beschrijven van een klantpersona worden een aantal zaken opgenomen, zoals:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Geschat inkomen
  • Persoonlijke wensen, voorkeuren en behoeften
  • Media- en consumptiegedrag
  • Leefstijl

Waarom een beschrijving?

Vaak worden er een stuk of drie tot acht persona’s van een bedrijf beschreven die kenmerkend zijn voor de betreffende klantgroep. Voor een bedrijf is het handig om deze persona’s op te stellen. Zo kan een bedrijf het gedrag van klanten in kaart te brengen, de tone of voice bepalen, klanten beter te begrijpen en uiteindelijk kan daar beter op worden ingespeeld met de communicatie- en marketingactiviteiten. De klantpersona geeft gedetailleerder informatie over de doelgroep weer.

Online succes en een plezierige samenwerking

Online marketing uitbesteden bij ons? Hoe gaan wij dan te werk? Iedere samenwerking starten we met het fasemodel (analyse + optimalisatie) of met een strategische kick-off. We bepalen dan samen de doelstellingen, werken een creatief campagne-concept uit en maken een actieplan met contentkalender. Maandelijks stemmen we de vorderingen af en sturen we bij waar nodig.

Onze marketeers werken veelal vanuit ons kantoor aan de Scheveningse haven, maar ze werken ook graag op locatie bij de klant.

Relevante kennisbank artikelen
Wat is Google Analytics 4?
Wat is Google Tag Manager?
Wat is een hyperlink?
Wat is een cookie?
Wat is pagespeed?
Wat is conversie optimalisatie?
Wil je meer kennis vergaren?

SocialLane Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.