Keyword density is een Engelse term voor zoekwoorddichtheid. Met de zoekwoorddichtheid kan een zoekmachine inschatten waar een bepaalde pagina overgaat. De zoekwoorddichtheid geeft men een schatting. Zoekwoorddichtheid is het aantal keer dat een zoekterm in een tekst voorkomt, afgezet tegen het totaal aantal woorden, uitgedrukt in een percentage.
Zoekwoorddichtheid berekenen
Een voorbeeld: stel een zoekterm komt 10 keer voor op een pagina van 400 woorden. De zoekwoorddichtheid is dan:
10 / 400 = 0,025
0,025 x 100% = 2,5%
Voor een zoekmachine is het belangrijk om te weten waar een pagina overgaat. Vanzelfsprekend zijn hier woorden voor nodig. Wanneer er maar sprake is van één zoekterm, dan kan de zoekmachine er niet achter komen waar deze pagina precies overgaat. De zoekwoorddichtheid is dus belangrijk om te kunnen bepalen waar een pagina overgaat.
Belangrijk bij zoektermen
Bij het schrijven van een tekst op een webpagina is het belangrijk dat de tekst natuurlijk is opgebouwd. Het is niet de bedoeling dat een pagina wordt overspoeld met dat ene zoekwoord (zie afbeelding). Google kijkt namelijk ook waar de hele website overgaat en er moet dus een samenhang zijn tussen de zoekterm en jouw website. Wanneer dit niet het geval is, dan zou Google hier minder snel waarde aan hechten.
Google gecertificeerd
Heb je een vraag met betrekking tot zoekmachine optimalisatie? Dan kan je altijd bij ons terecht voor SEO advies. Websites die door SocialLane worden gemaakt zijn voorzien van een goede basis aan zoekmachine optimalisatie. Heb je echter al een website en wil je SEO advies? Dan kan je ook terecht bij SocialLane.
SocialLane helpt je met SEO advies op de meest uiteenlopende aspecten. Van de basis tot de meest gedetailleerde vragen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Onze consultants zijn gecertificeerde Google experts, zodat wij je altijd van de juist informatie kunnen voorzien. Ook al zijn het de meest complexe vragen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.