Wat is opt-in?

Online Marketing Kennisbank

Opt-in is de term voor het bewust kiezen van aanmelden of inschrijven voor iets. Dit kan bijvoorbeeld een nieuwsbrief of andere mailing met commerciële inhoud zijn. Een opt-in is een belangrijk onderdeel van websites.

Met de mogelijkheid tot opt-in voorkomt men dat er ongewenst reclamemails naar bezoekers verstuurd worden. Commerciële e-mails versturen zonder toestemming noemen we spam en de boetes hiervoor kunnen hoog oplopen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de toezichthouder voor de naleving van deze wet. De ACM houdt toezicht op de mededinging, een aantal specifieke sectoren en het consumentenrecht.

Onderdelen

Op 25 mei 2018 is de GDPR (General Data Protection Regulation) in werking getreden. Deze wet heeft gevolgen voor e-mailmarketing. Voor de GDPR moet de e-mail opt-in uit de volgende onderdelen bestaan:

  • Een expliciete vraag: ‘vink het vakje aan als je de nieuwsbrief wilt ontvangen’ (checkbox). Dit is een duidelijk bevestigende actie.
  • Duidelijke informatie: de gegevens die worden verkregen met een e-mail opt-in moet voor de gebruiker concreet en begrijpelijk zijn.
  • Bewijs: de twee bovenstaande punten moeten worden opgeslagen in de e-mailmarketingdatabase. Een e-mailmarketeer moet namelijk een opt-in kunnen bewijzen.

Toestemming volgens de GDPR

Een aantal punten wat er in de GDRP-wet staat over de e-mail opt-in:

  • De e-mail opt-in moet een duidelijke bevestigende actie zijn.
  • De checkbox mag niet al automatisch aangevinkt zijn.
  • In de algemene voorwaarden of in een privacyverklaring mag geen toestemming worden gevraagd. Toestemming voor de e-mail opt-in moet namelijk expliciet zijn en moet zijn gescheiden van andere algemene voorwaarden.
  • Zoals al eerder vermeld, moet er een bewijs zijn. De gegeven toestemming moet altijd aangetoond kunnen worden.
  • Wanneer een gebruiker iets wilt ontvangen, mag hij niet verplicht worden om hierbij eerst toestemming te geven.
  • Gebruikers moeten zich op elk moment kunnen uitschrijven. Hierbij moet er informatie worden gegeven hoe zij dit kunnen doen.

Online succes en een plezierige samenwerking

Online marketing uitbesteden bij ons? Hoe gaan wij dan te werk? Iedere samenwerking starten we met het fasemodel (analyse + optimalisatie) of met een strategische kick-off. We bepalen dan samen de doelstellingen, werken een creatief campagne-concept uit en maken een actieplan met contentkalender. Maandelijks stemmen we de vorderingen af en sturen we bij waar nodig.

Onze marketeers werken veelal vanuit ons kantoor aan de Scheveningse haven, maar ze werken ook graag op locatie bij de klant.

Relevante kennisbank artikelen
Wat is Google Analytics 4?
Wat is Google Tag Manager?
Wat is een hyperlink?
Wat is een dashboard?
Wat is een e-book?
Wat is een blog?
Wil je meer kennis vergaren?

Dutch Marketing Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.