Wat is return on ad spending (ROAS)?

Google Online Kennisbank

Return on ad spending (ROAS) is een marketingformule die de effectiviteit van een advertentiecampagne meet. ROAS helpt online bedrijven te evalueren welke methoden werken en hoe ze toekomstige advertenties kunnen verbeteren. Bij de ROAS gaat het dus om de kosten van adverteren.

Formule return on ad spending

Totale conversiewaarde – totale kosten / 100

Een voorbeeld: er zijn 10 conversies gerealiseerd met een waarde van €50 per stuk. De totale conversiewaarde bedraagt dan €500. Hierbij zijn er 100 klikken geregistreerd waarvoor ieder klik €1 is betaald.

De kosten van de Ads-campagne bedraagt dan:

500 – 100 / 100 = €4

Hierbij is het dus zo dat €1 aan kosten levert €4 extra op.

Door de return on ad spending uit te rekenen krijg je direct inzicht in wat een euro oplevert, maar een nadeel van de ROAS is dat het niet de exacte kosten meet van de advertentie investering.

Google Ads uitbesteden

Google Ads campagnes uitbesteden heeft veel voordelen. SocialLane is Google partner en wij weten alles van succesvol online adverteren. We bereiken beter jouw doelgroep en zorgen voor meer relevant verkeer naar de website. Het resultaat? Meer bezoekers, lagere kosten per klik en dus een hoger rendement. Wij zetten succesvolle campagnes op, monitoren deze voortdurend en zorgen zo voor steeds betere resultaten!

Wil je ook meer resultaat met Google Ads? Bel ons dan op 070 322 90 83 of bezoek

Relevante kennisbank artikelen
Wat is Google Analytics 4?
Wat is Google Tag Manager?
Wat is een pageview?
Wat is een sessie?
Wat is een bouncepercentage?
Wat is een XML sitemap?
Wil je meer kennis vergaren?

Dutch Marketing Academy biedt specifieke cursussen en een complete online marketing opleiding.