Met de komst van Google Analytics 4 (GA4) is er meer nadruk komen te liggen op het meten van soft conversies. Een soft conversie is een actie die door bezoekers wordt ondernomen op een website of app die niet direct leidt tot een verkoop of lead, maar wel kan bijdragen aan het bereiken van een uiteindelijk doel.
Het meten van deze soft conversies is belangrijk om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers en om de effectiviteit van marketingcampagnes te verbeteren. Naast het meten van soft conversies is het ook belangrijk om de relatie tussen soft conversies en harde conversies te begrijpen. Een harde conversie is een actie die direct leidt tot een verkoop of lead, zoals het plaatsen van een bestelling of het invullen van een offerteformulier. Door de relatie tussen soft conversies en harde conversies te begrijpen, kan worden bepaald welke soft conversies het meest effectief zijn in het bijdragen aan het bereiken van een uiteindelijke conversie.
Voorbeelden van soft conversies
Voorbeelden van soft conversies zijn onder andere het bekijken van een video, het downloaden van een whitepaper of het invullen van een contactformulier. Dit zijn acties die een bezoeker kan ondernemen die niet direct leiden tot een verkoop, maar wel belangrijk zijn voor de uiteindelijke conversie. Door deze acties te meten en te analyseren, kan er worden bepaald welke marketingkanalen het meest effectief zijn in het aantrekken van bezoekers die later converteren. Om deze soft conversies te meten in GA4 is het belangrijk om gebeurtenissen (events) te implementeren op je website.
Engagement doelen
Andere voorbeelden van soft conversies zijn de zogenaamde ‘engagement doelen’. Deze doelen zeggen iets over de kwaliteit van de bezoekers op je website. In Universal Analytics konden we doelen instellen op basis van ‘gemiddelde sessieduur’ en ‘Pagina’s/schermen per sessie’. Er kunnen geen standaard ‘doelen’ meer geselecteerd worden in GA4 dus veel marketeers maken van deze data gebeurtenissen aan. En een gebeurtenis wordt dan vervolgens als conversie gemarkeerd.
Pagina’s/schermen per sessie
Een gebeurtenis van het type Pagina’s/schermen per sessie wordt geactiveerd als een gebruiker in een sessie het opgegeven aantal pagina’s of schermen laadt. In GA4 kunnen we met de doelgroepenbouwer groepen gebruikers maken die aan een vergelijkbaar doel (gebeurtenis) voldoen. Wil je hier meer informatie over, lees dan deze pagina van Google: Engagementdoelen
Het meten van soft conversies
Het meten van soft conversies in GA4 kan dus helpen om meer inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers en om de effectiviteit van marketingcampagnes te verbeteren. Door gebeurtenissen te implementeren op de website of app en gebruik te maken van geavanceerde analyses en trechters kan worden bepaald welke soft conversies het meest effectief zijn in het bijdragen aan het bereiken van een uiteindelijke conversie. Het is echter wel belangrijk om rekening te houden met de context van de soft conversie en om te bepalen welke conversies het meest waardevol zijn voor jouw website.
Heb jij hulp nodig bij jouw Google Analytics 4?
Wij bieden een GA4 package deal aan waarmee we voor een eenmalig bedrag van €475,- de installatie, configuratie en training voor het gebruik van GA4 verzorgen. De soft conversies stellen we dan ook voor je in!